در این نشست حجتالاسلام تقوی، استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم بر امر به معروف و نهی از منکر تأکید فراوانی دارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر همان چیزی است که امام حسین(ع) فرمودند: اگر انجام شود واحیا گردد همه واجبات انجام میگیرد و امیرمؤمنان(ع) درباره آن در نهج البلاغه فرمودهاند که اگر همه اعمال خوب را به علاوه جهاد در راه خدا، در یک کفه ترازو قرار دهند و امر به معروف و نهی از منکر را درکفه دیگر قرار دهند، اعمال همچون قطرهای در مقابل دریا خواهند بود.
وی افزود: 120 آیه در قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و در احادیث نیز صاحب جواهر میفرماید: اگر بخواهیم احادیث مربوط به آن را به صورت کتابی جمعآوری کنم، آن قدر سنگین میشود که کمر من میشکند، حتی دیگر علما در کتابهای امر به معروف و نهی از منکر از صاحت قدسی آن، معذرت خواهی میکنند که نتوانستهاند آن چنان که میبایست آن را بیان کنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مبتلابهترین موارد واجبات است، اظهار کرد: مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی میگفت: «امر به معروف ونهی از منکر واجبی است که قضا ندارد!» و آیتالله جوادی آملی نیز گفتهاند: «گاهی کسی صغیره ای مرتکب می شود(گناه صغیره) و شما می بینید و تذکر نمیدهید چون شما ترک واجب مهم نهی از منکر را کردهاید، برای شما گناه کبیره مینویسند!».
حجتالاسلام تقوی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در سال 69 که فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز واجب است»، ادامه داد: چه اندازه امر به معروف و نهی از منکر محجور شده است که باید از آبروی نماز برای احیای آن استفاده کرد و امروزه که شیاطین(مثل بی بی سی) یک ساعت هر هفته برنامهای دارند که راههای مقابله با نهی از منکر را آموزش میدهد، مردم ما با بهانههای مختلف و دلایل ناموجهی مثل اینکه، خودشان میدانند یا اثری ندارد و.... از انجام وظیفه شرعی خود سرباز میزنند در صورتی که نهی از منکر در جایی مطرح است که طرف میداند و به عمد یا غرض آن را انجام میدهدو همه مراجع میگویند احتمال یک درصد اثر هم باشد، شما باید بگویید و آیتالله خامنهای فراتر میرود و میگویند احتمال در همه جا قطعی است مگر در مقابل سلاطین و... .
وی خاطرنشان کرد: مهمترین شاکی در آخرت کسانی هستند که میگویند مؤمنان به من تذکر ندادهاند و شما به عنوان شریک جوابگو باید باشید، شما نهی از منکر را بکنید، چرا که اثر عام دارد و بر فاعل منکر و فاعل غیرمنکر تأثیر دارد و حداقل تأثیرآن این است که شما دیگر شریک گناه آنها نیستید.