در این نشست محمد کریمی، دبیر علمی جشنواره علامه حلی با بیان انواع دغدغهها گفت: دغدغههای طلاب برادر غالبا علمی و سنخ دغدغه طلاب خواهر از نوع عملی است، بدان معنا که محوریت مسائل مطرح در پژوهشهای بانوان طلبه بر تربیت خود یا دیگران است.
وی سپس با ذکر مراحل شکلگیری پژوهش، افزود: تمرکز بر دغدغه به عنوان مسأله پژوهش، قدم نخست است و پس از آن، پژوهشگر با استفاده از دادهها و آموختههای متقن و تخصصی خود به فرضیهسازی می پردازد و فرضیه همان پاسخ ابتدایی به مسأله است.
دبیر علمی جشنواره علامه حلی گام نهایی پژوهش را اثبات فرضیه براساس دانش دانست.
در این نشست همچنین حجتالاسلام جعفر سماوات، دبیر اجرایی جشنواره علامه حلی با بیان هفت موضوع کلیدی و با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در اهمیت پژوهش و تأثیر آن در تولید علم، ایجاد روحیه پژوهشگری را از اهداف جشنواره برشمرد و اظهار کرد: آثار ارسالی به جشنواره در سطوح مختلفی ارزیابی میشود تا بدین ترتیب برای طلاب در همه سطوح، فرصت تمرین و ممارست تا رسیدن به حد مطلوب فراهم شود.