آیتالله محیالدین حائری شیرازی در این نشست با اشاره به آیه «بدانید خداوند زمین را به عدل زنده میکند، پس از اینکه به ظلم مرده باشد» گفت: با توجه به این آیه میتوان رابطه مرگ با ظلم و رابطه عدل با حیات را بررسی کرد.
وی افزود: باید دانست که مردن زمین به معنای مردن نتیجه آن است و مقصود از نتیجه زمین گل و گیاه و جانوران نیستند، بلکه این انسان است که محصول اساسی زمین است و در واقع مقصود از مرگ او، مرگ معنوی انسان است نه مرگ مادی او.
نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به این سؤال که چه چیزی موجب زنده شدن دل انسان و یا مرگ آن میشود، افزود: هر ظلمی موجب دل مردگی و هر عدلی موجب حیات دل میشود.
وی ادامه داد: محبت و علاقه به اهلبیت(ع) بزرگترین عدلی است که به انسان حیات معنوی میبخشد.
آيتالله حائری شیرازی همچنین با اشاره به این مطلب که «لا اله الا الله» عدل فراگیر و عظیم است، شرک را نیز به عنوان ظلم عظیم و بزرگ معرفی کرد و یادآور شد: اگر انسان از نظر اخلاقی بخواهد دلش زنده شود، باید مراقب باشد و بکوشد تا مرتکب ظلم نشود و اگر ظلم صورت گرفت توبه کند، چرا که توبه نیز عدل بزرگ است.
وی بیان کرد: زیارت عاشورا و گریه بر امام حسین(ع) دو عدل در بردارد، یکی تأیید امام و دیگری رد مخالفان ایشان است.
نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بررسی چگونگی حیات و زنده شدن دل انسان به عدل پرداخت و اظهار کرد: سالها پیش از ظهور حضرت جریان عدالتگرایی رونق مییابد و سرانجام حضرت آن را کامل خواهند کرد. ولی شروع آن پیش از ظهور است و در عین حال که این عدل رونق مییابد ظلم هم به نهایت خود خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: نماز شب درخت عظیمی است که باید ریشههای آن در دل زمین فرو رود و اگر این ریشه تقویت نشده باشد با هر بادی فرو میافتد، از اینرو برای کسب این توفیق صبر لازم است تا ریشهها قوی شوند.
آیتالله حائری شیرازی گفت: کار پسندیده اگر با گناه همراه شود، ظلم است و موجب دل مردگی میشود، ولی نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد و کار پسندیده که خود عدل است به گناه و ظلم منتهی شود.