حجتالاسلام کشاورز در این نشست اظهار کرد: کلمه ولایت دارای معانی همانند ولی است که ولی نیز به معنای آمدن چیزی در پی چیز دیگر بدون فاصله داشتن میان آن دو گفته میشود.
وی ادامه داد: ولایت به دو نوع تکوینی و تشریع تقسیم میشود که ولایت تکوینی به معنای تصرف در موجودات و امور تکوینی است. چنین ولایتی از آن خدا است، چرا که همه موجودات تحت اراده و قدرت او قرار دارند.
امام جمعه موقت شهر آباده طشک بیان کرد: اصل پیدایش، تغییرات و بقای همه موجودات به دست خدا است. از اینرو او ولایت تکوینی بر همه چیز دارد. خدای متعال مرتبهای از این ولایت را به برخی از بندگانش اعطا میکند، معجزات و کرامات انبیا و اولیا(ع) از آثار همین ولایت تکوینی است و آنچه در ولایت فقیه مطرح است، ولایت تکوینی نیست.
وی تأکید کرد:ولایت تشریعی نیز به معنای قرار گرفتن تشریع، امر و نهی و فرمان دادن در اختیار کسی است. اگر میگوییم خدا ربوبیت تشریعی دارد یعنی او است که فرمان میدهد، چه بکنید و چه نکنید. پیامبر(ص) و امام(ع) هم حق دارند به اذن الهی به مردم امر و نهی کنند درباره فقیه نیز به همین منوال است.
حجتالاسلام کشاورز اظهار کرد: در فرهنگ دینی حکومت باید اسلامی باشد و برای حفظ اسلامی بودن باید کسی که اسلام شناس است و میتواند حکومت عادلانه ایجاد کند در رأس باشد که به این فرد ولی فقیه میگویند.
وی ادامه داد: گستردگی دامنه ولایت فقیه در رابطه با شؤون عامه و مصالح عمومی امت است، بدین معنی، فقیه شایسته که بار تحمل مسؤولیت زعامت را بر دوش میگیرد در تمامی ابعاد سیاستمداری مسؤولیت دارد، در راه تأمین مصالح امت و در تمام ابعاد آن باید بکوشد و این همان «ولایت عامه» است.
امام جمعه موقت آباده طشک یادآور شد: به منظور اجرای کلیه قوانین اسلام، کلیه اختیاراتی که معصوم دارا است به ولی فقیه هم اعطا شده است، البته برخی از موارد همانند صدور حکم جهاد ابتدایی اینگونه نیست.