برگزاری کرسی آزاداندیشی «بررسی وضعیت حوزه‌های علمیه خواهران» در مؤسسه آموزش عالی فدک همدان

شناسه خبر : 18591

1394/03/11

تعداد بازدید : 430

کرسی آزاد‌اندیشی با عنوان «وضعیت فعلی حوزه‌های علمیه خواهران و فاصله آن با وضعیت مطلوب» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی فدک شهر همدان برگزار شد.

در این نشست ناهید بادامی و حجت‌الاسلام صیادی ارائه کنندگان بحث و حجت‌الاسلام حاجیلویی داور بودند.

بادامی بیان کرد:امروزه خوشبختانه حوزه‌های علمیه خواهران از نظر استاد به خودکفایی رسیده‌اند، ولی دروسی که در آن‌ها تدریس می‌شود پراکنده و از انسجام منطقی برخوردار نیست                              .
وی افزود: همه دروس حوزه نباید از سوی اساتید در کلاس تدریس شود، بلکه برخی از دروس را می‌توان به صورت پژوهش محور ارائه داد. حوزه‌های سطح دو بهتر است نیمه تخصصی باشند، یعنی دو سال نخست دروس عمومی تدریس شود و در سه سال بعد دروس تخصصی تا طلاب با آگاهی کافی از رشته‌های تحصیلی وارد مقاطع بالاتر شوند.
حجت‌الاسلام صیادی نیز در این نشست خاطرنشان کرد:طلاب خواهر گرفتاری‌های خاص خود را دارند، مدت زمان تحصیل آن‌ها بهتر است محدود شود تا بتوانند ‌افزون‌بر وظایف خانه‌داری، همسرداری و بچه‌داری با عمق بیشتری درس خود را فراگیرند.
وی بیان کرد: افق طلبگی برای طلاب روشن نشده است باید هدایت تحصیلی صورت گیرد. بدنه جامعه درباره حوزه‌های علمیه خواهران آگاهی چندانی ندارند و رسانه‌ها تبلیغات لازم را در این زمینه انجام نمی‌دهند.
حجت‌الاسلام صیادی یادآور شد: دروس سطح سه تکرار دروس سطح دو است. دروس سطح سه باید کاملا تخصصی شود. همچنین کم شدن معنویت در حوزه‌های علمیه ناشی از این است که طلاب هدف از فراگیری درس را تعالی خود نمی‌دانند و اخلاص در کارها نیست.
در بخش دیگری از این کرسی آزاداندیشی حجت‌الاسلام حاجیلویی به عنوان استاد داور تأکید کرد: سال‌های تحصیل سطح دو خواهران باید محدود و نیمه تخصصی شود. کتب درسی دارای انسجام و حجم کمتری باشند تا طلاب با عمق بیشتری مطالب را دریافت کنند و اساتید حوزه‌های علمیه باید اولویت کار خود را به تدریس در حوزه اختصاص داده و سایر مسؤولیت‌های آن‌ها در حاشیه باشد.
وی ادامه داد: برای ارتقای معنویت در حوزه‌ها همه مسؤولان، کارکنان، اساتید و طلاب باید در کردار و گفتار خود رعایت تقوا و اخلاص را داشته باشند. تربیت امری نیست که یک روزه حاصل شود و نیاز به مداومت و صبر دارد.  طلبه فردی است انتخاب شده از متن جامعه، پس باید برای تربیت او سعه صدر داشته باشیم تا آن‌چه مورد نظر دین مبین اسلام است حاصل شود.
گفتنی است،شیوه ارائه کرسی مناظره بوده و در فرصت محدود تنها محور آموزشی و معنویت در حوزه مورد بحث قرار گرفت.