جزایری، مدرس حوزه و دانشگاه در این نشست فهم معنای توحید را یکی از مهمترین مباحث توحید دانست و بیان کرد: توحید به معنای اعتقاد به وحدت است.
وی افزود: توحید ارجاع کثرت ذات، صفات و افعال به وحدت است.
در ادامه این نشست رمضانی، مدرس حوزه گفت: توحید گوش نوازترین نغمه عالم است و عمیقترین معارف توحیدی را میتوان در نهج البلاغه یافت.
رمضانی با اشاره به فرازهایی از خطبه نخست نهج البلاغه، پیش نیاز دین را معرفت خدا دانست و اظهار کرد: معرفت نوعی علم و ادراک است.
وی بیان کرد: اگر انسان مراحل معرفت توحیدی را طی کند، توکل، رضا و محبت توحیدی پیدا میکند.
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حوزه معرفت به خدا به دو شکل رسیدن اثر به مؤثر و مؤثر به اثر است.
وحیدی، مدرس فلسفه نیز با اشاره به ثمرات عدم معرفت در زندگی انسان خاطرنشان کرد: اگر انسان خدا را نشناسد، طغیان میکند و فردی که طغیان کند، گمراه میشود و دست به اعمالی میزند که هیچ دلیلی ندارد. در حالی که معرفت خداوند سبب نجات و هدایت میشود.
وی در توضیح خوف و ترس از مقام الهی گفت: خوف از خدا، خوف منفی نیست. بلکه خوف از مقام و عظمت او است.
وحیدی بیان اینکه تمام انبیا با هدف شناساندن معرفت الهی مبعوث شدهاند، بیان کرد: اگر تقوا نداشته باشیم، برداشتهای شخصی از قرآن میکنیم و قرآن دیگر نور نمیشود، بلکه عامل ضلالت میشود.
وی ایجاد باور توحیدی در رفتار را بر دو پایه معرفت و شناخت دانست و بیان کرد: اگر معرفت با احساس خوشایند همراه شود، ایجاد باور میکند و اگر تنها احساس خوشایند نسبت به دین باشد معرفت حاصل نمیشود./112/