برگزاری نشست پژوهشی مدیران، معاونان پژوهش و تشکل‌های پژوهشی مدارس علمیه استان مازندران

شناسه خبر : 18817

1394/03/23

تعداد بازدید : 576

برگزاری نشست پژوهشی مدیران، معاونان پژوهش و تشکل‌های پژوهشی مدارس علمیه استان مازندران
نشست مدیران، معاونان پژوهش و تشکل‌های پژوهشی مدارس و مدیریت استان مازندران با حضور معاون پژوهش، مسئول امور ساماندهی پژوهشگران و مسئول هسته‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران در مدرسه الزهرا(س) بابل برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در نمایشگاه کتاب امسال از 22 اثر پژوهشی قرآنی خواهران طلبه رونمایی شد که از این تعداد سه اثر مربوط به خواهران مدرسه الزهرا(س) بابل بود که این امر نشان دهنده توانایی‌های پژوهشی این مدرسه است.
وی افزود: 22 اثر رونمایی شده در نمایشگاه کتاب از مجموع 114 اثر تائید شده خواهران است که منتظر چاپ است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره با اهمیت پژوهش در سه محور دانش، بینش و ارزش اظهار کرد: سیاست ما هم‌افزایی بین این سه محور مهم است و فرآیند این سه باید یک چیز باشد.
حجت‌الاسلام حصاری تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اقدام، تعریف هدف‌های پژوهشی در سه مقطع 2 ،3 و 4 است تا بفهمیم نقطه هدف ما در توان و مهارت پژوهشی کجاست و انتظار ما از طلاب در هر سطح چیست و تا کجا باید ارتقاء پیدا کند.
وی گفت: ما ارزشیابی آموزش را به ارزشیابی تحصیلی تغییر نام داده‌ایم تا فعالیت‌های پژوهشی طلاب به صورت تضمین شده جزو فعالیت‌های تحصیلی آنها محسوب شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: در حال حاضر سیستم آموزشی ما تک بعدی و بیشتر شنیداری است، که این امر سبب پایین آمدن قدرت مانور آموزشی گردیده است،
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما تنوع‌بخشی به روش‌های آموزشی جهت پژوهش محوری کردن مباحث آموزشی است که این مسأله سبب بهره‌وری بیشتر و کاهش آفت آموزشی می‌شود و ما در این راستا مجموعه‌ای از پیوست‌های پژوهشی را برای سرفصل‌های اصلی دروس تدوین کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام حصاری گفت: شاخص رشد هر مجموعه آموزشی به جایگاه پژوهشی آن بستگی دارد و برای تحول و پیشرفت در حوزه باید به جایگاه پژوهشی آن عنایت ویژه شود.
وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد تمدن اسلامی مانند هر تمدن دیگر دو عنصر تولید فکر و پرورش انسان نیاز است؛ که تولید فکر از مجرای پژوهش امکان پذیر است و این امر باید از سوی حوزویان صورت گیرد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: فرق تولید علم با بازتولید در این است که تولید علم یعنی هنوز علمی تولید نشده و  باید به سؤالات آن پاسخ داده شود، ولی باز تولید آن چیزهایی است که پاسخ داده شده است، اما باید به تناسب آنها باز آفرینی شود./111/