در ابتدای این نشست حسین اسحاقی، مدیر ساماندهی و پشتیبانی امور پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور با اشاره به جایگاه و اهمیت پژوهش گفت: پژوهش به عنوان معبر، مجرا و فرآیند تولید دانش است، تولید دانش باید بر چرخه و مدار پژوهش بچرخد.
در ادامه این نشست ابوالفضل هراتیان، مسؤول اداره ساماندهی پژوهشگران حوزههای علمیه خواهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب بیان کرد: ایشان حدود بیست سال پیش تأکید داشتند که دنیا به سمت کار جمعی پیش رفته است، ولی کار ما جمعی نیست.
وی افزود: یکی از اموری که حوزه علمیه به عنوان پیشگام و پیشتاز تولید علم باید به سمت آن حرکت کند کار جمعی است.
مسؤول اداره ساماندهی پژوهشگران حوزههای علمیه با بیان فلسفه تأسیس تشکلهای پژوهشی به عنوان گروههای فعال در عرصه پژوهش جمعی، به تبیین محور فعالیتهای این گروهها پرداخت و هدف آنها را گسترش و ارتقای مهارتهای پژوهشی در راستای تولید علم دانست.
وی همچنین سیرهای مطالعاتی را به عنوان یکی از برنامههای فرعی تشکلها دانست که پاسخگوی خلأهای علمی طلاب است.
مسؤول اداره ساماندهی پژوهشگران حوزههای علمیه خواهران ضمن تشریح نحوه عملیاتی کردن مهارتها و نتایج آن اظهار کرد: هم اکنون تجزیه مهارتها، ترتب آنها، تناسب مهارتها با سطح علمی طلبه، تبیین چیستی و چرایی مهارتها در دستور کار تشکلها قرار دارد، به گونهای که طلبه سطح دو در پایان این کار به بیست مهارت پژوهشی و طلبه سطح سه به 10 مهارت پژوهشی تخصصی نائل میشود و ثمره این دوره در هستههای پژوهشی متبلور خواهد شد.
گفتنی است، در بخش پایانی این نشست یک روزه، کارگاه پژوهشی با حضور محمد کریمی مدرس حوزه با محوریت روش تحقیق و قالبهای پژوهشی برگزار شد.
شایان ذکر است، تشکلهای پژوهشی در حوزههای علمیه خواهران با محوریت پژوهش گروهی، نقد علمی و آزاد، پژوهش منسجم و داوطلبانه تأسیس شده است./112/