در این کرسی ابتدا ناصح، استاد ارائهکننده بحث گفت: براساس آنچه که از ارزیابی و باز تعریف زی طلبگی تبیین و مکشوف میشود، یک سری بایستهها و شایستههایی برای طلبه محوریت پیدا میکند که در ابعاد اخلاقی و رفتاری متجلی میشود.
وی افزود: توجه به پوشش و نوع حجاب طلبه یکی از بایستههای زی طلبگی است که براساس نقش و جایگاه الگومحورآن و با تأسی از آیات و روایات باید مورد توجه ویژه طلاب خواهر قرار بگیرد.
استاد ارائهکننده بحث اظهار کرد: علاوه بر نقش و جایگاه افراد الگومحور در بنمایههای درون دینی، آییننامهها و قوانین انظباطی حوزه نیز بایستی به صورت مطلوب پیادهسازی شود.
در ادامه کرسی ظهیری به عنوان استاد منتقد گفت: افزون بر اینکه زی طلبگی از بایسته های مورد توجه حوزههای علمیه خواهران و نیز طلاب است، برخی طلاب خویش را ملزم به عینی سازی آن در عرصه های فردی واجتماعی میدانند.و لیکن بایستی به این سؤالها پاسخ گفت که میزان تأثیرگذاری عرف در وجهه شرعی و مسائل شرعی چیست؟آیا عرف متشرعه نسبت به زمان ومکان تغییر پیدا میکند؟آیا زی طلبگی موجب ایجاد فاصله و تمایز بین طلاب و سایر افراد جامعه میشود و این سؤالات با بررسی به جایگاه فردی و اجتماعی طلاب و نیز شأنیت افراد و اشخاص با تأسی به آیات و برخی روایات پاسخ داده میشود.
یاسینی، داور کرسی نیز افزود: طلاب ومبلغان در حوزههای رفتاری و نیز پوشش باید کمالات را در حد اعلی در خویش پرورش دهند و متناسب با جایگاه و شأن حوزوی و دینی خویش که نماد الگوی عینی اسلامی محسوب میشود، عمل کند ولیکن همانطور که تبیین شد، برخی رفتارها و حتی پوششها هم تغایری با عرف متشرعه را ندارد و طلبه می تواند پوشش مناسبی را متناسب با برخی شرایط با لحاظ رویکرد اخلاقی داشته باشد./111/