در این نشست اعضای شورای علمی پژوهشی به بیان مباحثی درباره وضعیت پژوهش در استان پرداختند که مهمترین آنها به این شر ح است که اولا توجه مرکز به وضعیت موجود واحدهای آموزشی، در برنامهریزیهای موجود، نمود ندارد و در برخی موارد، بین بخشنامههای معاونتهای مختلف مرکز، ناهمگونیهایی به چشم می خورد.
دوم این که آموزشِ پژوهش محور، بایستی از سال اول مورد نظر اساتید در حوزه باشد، چون حجم بالای دروس و واحدهای زیاد آموزشی مانع از رغبت طلاب به امر پژوهش است و با توجه به تبصرههای مختلف در طول چند سال اخیر و تغییر وضعیت حوزههای علمیه خواهران، آیین نامه تحقیقات پایانی نیاز به بازبینی و بهروزرسانی جدی دارد.
سومین موردی که باید مدنظر باشد اینکه در نظام موجود حوزه، بهترین راهکار برای رشد پژوهش، تلاش در جهت آموزش اساتید و در نظر گرفتن وظایف و برنامههای پژوهشی، برای رتبهبندی آنها است، چرا که اگر اساتید علاقهمند به پژوهش باشند از ظرفیت آموزش در جهت تربیت طلاب به شیوه پژوهشی استفاده خواهند کرد و در پایان اینکه کتب روش تحقیق معرفی شده برای برنامه آموزشی طلاب و شیوه نامه تحقیقات پایانی در برخی موارد ناهمخوان است و نیاز به بازنگری دارند.
در ادامه نشست حجتالاسلام علیاکبر حصاری، معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران با ابراز قدردانی از نظرات ارائه شده و با بیان اینکه با اگر ما مشکلات تک تک طلاب را در نظر بگیریم و طبق آن برنامهریزی کنیم ، باید کلاً آموزش در حوزه را تعطیل کنیم، گفت: پیشنهاد حذف تحقیق پایانی بارها مطرح شده، ولی پذیرفته نیست و دلیل منطقی ندارد، مگر میشود اصول و فقه را حذف کرد که تحقیق پایانی را که چهار واحد درسی است حذف کنیم.
وی افزود: بحث کمکردن واحدهای آموزشی سطح 2 در مرکز نیز مطرح است، ولی تاکنون به دلیل تفاوت نظام آموزشی طلاب خواهر و برادر، نتوانستیم به این هدف دست پیدا کنیم.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه ارزشیابی آموزشی در آینده نزدیک به ارزشیابی تحصیلی در سه حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگی تغییر خواهد کرد، اظهار کرد: ساعت پژوهشی نیز به در برنامه هفتگی طلاب گنجانده خواهد شد و برنامه غنابخشی آموزش با مؤلفه پژوهشی در حال طراحی است.
حجتالاسلام حصاری با اشاره به اینکه تدوین پیوستهای پژوهشی دروس اصلی در حال انجام است و تقسیم روش تحقیق به 8 نیم واحد درسی و از نیمسال اول در حال پیگیری است، ادامه داد: نظام آموزش پژوهش محور، در دفتر تکنولوژی آموزش در حال پیگیری است و همچنین طرح تدوین کارگاهی تحقیق پایانی، ارائه شده و در حال بررسی است./111/