در این جلسه که با حضور حجتالاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور برگزار شد، آیتالله علی شیخ موحد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با اشاره به واقعه دردناک و دلخراش منا گفت: خداوند به کسانی که در این راه جانشان را از دست دادهاند اجر جزیل عنایت کند و به کسانی که ماندند توفیق ادای تکلیف.
وی با اشاره به آیه 24 سوره حج گفت: هدف از ذکر آیه شریفه «هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ» این است که جامعه زنان هم اهل دین بشود(که دین همان طیب است) و هم یک سیره حسنه و قابل قبول از زن را بتواند به جامعه معرفی کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس هم چنین با اشاره به آیه 67 سوره مائده افزود: این آیه شریفه طبق روایتی سه بار در16 ذی الحجه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ»؛ 17 ذی الحجه «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» و18 ذی الحجه «وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» بر پیامبر نازل شده است.
آیتالله شیخموحد اظهار کرد: يَعْصِمُكَ، یک پیام دائمی و اعجازی است که خداوند در طول تاریخ، شیعه را به نحوی حفظ کرده که نتوانستند ریشه آن را بکنند، همان جملهای که از امام حسن معروف است، به خدا قسم، آنچه من عمل کردم، برای شیعیانم بهتر و پرمنفعت تر از طلوع و غروب خورشید است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فکر تأسیس حوزه خواهران در این بحبوحه انقلابها در حفظ جامعه شیعه به دو علت تفکر مفیدی است، یکی اینکه حقیقت زن را بهتر میتوانند اعمال و معرفی کنند و دوم اینکه مسأله احترام به خانواده و اهمیت خانواده از شیعه پیدا میشود.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس خاطرنشان کرد: این دو ثمر فقط در حوزه خواهران دیده میشود، از این رو طلبه خواهر یعنی فردی که میتواند در تفهیم جایگاه زن در جامعه تأثیرگذار باشد را باید به این نقطه برسانیم که بتواند حقیقت زن را بهتر اعمال و معرفی کند و رسیدن به این نقطه نیازمند این است که مدیر بتواند این تحول را در طلبه ایجاد کند و یامعاونان فرهنگی و پرورشی شرایط تحول را برای آنها فراهم کنند.
آیتالله شیخموحد مهمترین راههای تأثیرگذاری بر طلاب را سه مورد برشمرد و گفت: نخستین شرط تأثیرگذاری دانش است که با مطالعه یا درس خواندن حاصل می شود، شرط دوم این است که زندگی خود را عقلی کنید به این معنی که مضبوط و خالی از افراط و تفریط باشد و طلبهای که وارد حوزه میشود بفهمد شما در خانهداری، شوهرداری، پدرداری، مادرداری و بچهداری الگو هستید، آخرین شرط هم تقوا است و تقوا یعنی انسان خدا را همه جا حاضر ببیند.
وی با ذکر روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: قِيلَ لِلصَّادِقِ(ع) عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛ به حضرت صادق(ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كردهاى؟ فرمود بر چهار چيز، اول عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْت، دانستم که کار مرا دیگری انجام نمیدهد، پس تلاش کردم؛ دوم وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ، و دانستم که خدا مرا میبیند، پس حیا کردم؛ سوم وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ، و دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد، پس آرام شدم و چهارم اینکه وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ، و دانستم که پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم./111/