مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد؛

ابلاغ 1114 عنوان پژوهشی برای تدوین پایان‌نامه طلاب سطح سه

شناسه خبر : 21763

1394/09/05

تعداد بازدید : 371

ابلاغ 1114 عنوان پژوهشی برای تدوین پایان‌نامه طلاب سطح سه
مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران از ابلاغ 1114 عنوان پژوهشی به طلاب سطح سه مؤسسات آموزش عالی حوزوی و مراکز تخصصی خبر داد.

صدیقه افشار گفت: این موضوعات در راستای تسهیل در امر پایان‌نامه نویسی طلاب رشته فقه و اصول تهیه شده و خروجی نیاز سنجی حوزه علمیه قم است که با مشارکت مراکز علمی ـ پژوهشی، علما، فضلا و استادان شاخص این رشته انجام گرفته است.

وی افزود: این عناوین جهت استفاده طلاب در سامانه پایان‌نامه‌ها نیز بارگذاری شده است. البته اولویت داشتن انتخاب این موضوعات به معنای تصویب نهایی آن‌ها نیست و ضرورت دارد کارگروه‌ها وکمیسیون‌های تخصصی پایان‌نامه‌ها، روال معمول را درباره تأیید طرح‌های اجمالی دنبال کنند.

مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: ضرورت دارد کنترل عدم تکرار موضوع توسط طلاب، اساتید، معاونان پژوهش واحدهای آموزشی ـ تربیتی و مدیریت‌های استانی صورت گیرد و در مرحله طرح تفصیلی، تمامی گزینه‌های مربوط به طرح، دقیقا توسط کارگروه‌های علمی و کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.

افشار با بیان این‌که موضوعات ارائه شده برای پایان‌نامه‌های طلاب سطح سه در پنج فصل عبادات، عقود، ایقاعات، احکام، قواعد فقهی و فلسفه فقه تنظیم شده است، بیان کرد: فصل اول شامل: طهارت، صلات، زکات، خمس، صوم، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، نذر و قسم و ملحقات عبادات و فصل دوم شامل: تجارت، تجارت بانکداری، تجارت اقتصاد، رهن، حجر، ضمان، ودیعه، شرکت، صلح، مضاربه، اجاره، وکالت، وقوف و صدقات، هبه، وصایا، نکاح، سبق و رمایه و طلاق و جعاله می‌شود.

وی ادامه داد: صید و ذباجه، اطمعه و اشربه، غضب و شفعه، احیای اموات، لقطه، ارث، قضا، شهادت، حدود و تعزیرات، قصاص، دیات، فقه حکومتی، اجتهاد و تقلید، فقه مدیریت، فقه فرهنگ، حقوق و روابط بین‌الملل، حقوق بشر، محیط زیست، فقه پزشکی، فقه تعلیم و تربیت و فقه رسانه از موضوعات فصل سوم است. همچنین قواعد فقهی از موضوعات فصل چهارم و فلسفه فقه برای فصل پنجم است.

وی همچنین گفت: طلاب برای انتخاب موضوع حتما باید علاقه­مندی خود، دغدغه­مندی، دانش و اندوخته‌های علمی، دسترسی به منابع دست اول و معتبر و امکان انتخاب استاد متخصص در موضوع را مدنظر داشته باشند و از پیشنهاد موضوعاتی که در آن دانش و اطلاعات کافی نداشته یا به منابع و استاد آن دسترسی ندارند، خودداری کنند./112/

اخبار مرتبط