آیتالله محیالدین حائری شیرازی در نشست اخلاقی مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) شهر یزدانشهر خود کم بینی را خطری برای بانوان دانست و گفت: باید همانگونه که خداوند ما را میبیند ماهم خود را به همان صورت ببینیم.
وی خاطرنشان کرد: در سوره آل عمران آمده است که مادر حضرت مریم(س) هنگامی که باردار بود به خداوند عرضه داشت: «خداوندا فرزندی که در شکم من است نذر تو کردم،» یعنی این فرزند را نمیخواهم که عصای پیری برای من باشد، میخواهم خادم تو باشد.
استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: درجه معرفت این زن را می توان از آیه «اِنَّک اَنت السمیع العلیم» دانست. در این آیه یک بار ضمیر «کاف» به معنای تو و به دنبال آن ضمیر فصل «اَنت» به معنی تو آمده است و این حرف مادر مریم است که به خداوند عرضه میدارد تو سمیع اول و مطلق هستی و دیگران سمیع ثانی و سمیع زائد بر ذات هستند.
وی ادامه داد: در آیه بعد مادر حضرت مریم(س) میگوید: خدایا دختر زائیدم و «لیس ذکر انثی» و دختر همانند پسر نیست و این همان خود کم بینی است. هر کاری در عالم انجام گرفته، زن و مرد هر دو در آن مشارکت داشتند. مثل مشارکت حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) که در کنار هم چهره واقعی یزید و معاویه را افشا میکنند.
آیتالله حائری شیرازی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: اینکه مادر حضرت مریم(س) به خدا عرضه میدارد: «خداوندا من این دختر و ذریه آن را از شر شیطان رجیم به تو میسپارم» نشان میدهد که زن نقش مهمی در ذریه دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی ابراز کرد: «حجاج بن یوسف» در روز عید قربان دستور قتل «یحیی بن یعمر» را به جرم اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را جزء ذریه پیامبر(ص) قرار داده بود، میدهد. وی دستور میدهد «یحیی» را به جای گوسفند قربانی کنند. حجاج بن یوسف از یحیی میپرسید: «حاکم عراق هستی؟» یحیی جواب میدهد: «نه فقیه آنها هستم» حجاج به یحیی میگوید: «چرا گمان میکنی که حسنین(ع) ذریه پیامبر(ص) است؟» یحیی در پاسخ میگوید: «گمان نمیکنم و این اعتقاد حقیقی من است» و برای ادعای خود آیه مباهله را آورد.
وی یادآور شد: پس از ارائه آیه مباهله «یحیی بن عمر» به «حجاج» میگوید: «آیه دیگری برای این ادعایت بیاور وگرنه سر تو را میزنم.» یحیی در پاسخ آیاتی میآورد که در آن خداوند فرموده: «عیسی(ع) فرزند مریم(س) و ذریه حضرت ابراهیم(ع) است.» بنابراین حسنین(ع) هم که فرزندان حضرت زهرا(س) هستند ذریه پیامبر(ص) هستند. «حجاج» پس از این سخنان دستور آزادی «یحیی» را میدهد و این به خاطر آن بود که «یحیی» نترسید و حرف حق را به زبان آورد و خداوند او را آزاد کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خداوند در سوره آل عمران میفرماید: «فتقبلها ربها بقبول حسنٍ» خداوند نذر مادر حضرت مریم(س) را به درجه بالای مقبولیت قبول کرد و این در حالی بود که حضرت مریم(س) دختر بود نه پسر. اینها همه نشان دهنده این است که مقام زن در نزد خداوند بسیار بالا است.
آیتالله حائری شیرازی در ادامه با اشاره به اهمیت توفیق طلبه شدن گفت: بدانید که اگر طلبگی شما نیز نزد خداوند قبول شود با توجه به زن بودن شما، این مقبولیت از سوی خداوند، مقبولیت کامل و حسن خواهد بود و نتیجه آن رشد و توفیق شما و بدست آوردن استاد اخلاق خوب خواهد بود. همانگونه که حضرت مریم(س) رشد پیدا کرد و حضرت زکریا(ع) مسؤول پرورش و تربیت او از جانب خداوند شد.
وی با بیان اهمیت فعالیت و کوشش علمی طلاب تصریح کرد: طلبهای که امام زمان(عج) او را قبول دارد، عاشق علم است. برای اینکه بدانید طلبگی شما مورد قبول امام زمان(عج) است یا نه، خود را بسنجید و ببینید هنگامی که جلسه درس و بحث تعطیل میشود خوشحال میشوید یا ناراحت، اگر خوشحال میشوید بدانید که طلبه امام زمان(عج) نیستید و در درس و بحث کم کاری نمودهاید.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنید خودتان واعظ نفس خود باشید؛ چرا که کسی که واعظ، طبیب، امیر و ولی نفس خود نباشد، دیگران هم نمیتوانند واعظ، طبیب، امیر و ولی او باشند؛ چرا که خداوند فرموده: «الله ولی الذین آمنوا» و نفرموده است: «الله ولی الذین الناس.»/112/