در این کارگاه آقای ریزانه، کارشناس روانشناسی و دانشآموخته به بیان شیوههای تبلیغی روانشناسانه در جامعه امروز پرداخت.
وی با اشاره به این که یک سیستم مجموعهای هماهنگ است که برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کند، افزود: در حوزه تبلیغ دین، بخش ارتباط، مهمترین بخش است و باید اهتمام ویژهای برای هر چه بهتر عملی شدن مفاهیم تبلیغی در این عرصه داشت.
ریزانه گفت: سیستم ارتباطات دارای اقسامی است که آن را تبدیل به یک فرآیند میکند و این بدان معنا خواهد بود که ارتباطات یک عامل محرک و پویا است.
وی با تأکید بر این مسأله که باید هر سه حوزه با هم تقویت شود، خاطرنشان کرد: اگر چه بخش رفتار بیشترین تأثیر را دارد، اما اگر فردی بخواهد به تنهایی در یکی از سه حوزه فعالیت کند، دچار انحراف از حق و حقیقت خواهد شد، بنابراین باید در هر سه زمینه فعالیت هماهنگ صورت پذیرد.
این پژوهشگر ارشد پژوهشگاه علوم با بیان انواع کانالهای ارتباطی بخش غیر کلامی را به منظور فعالکردن حوزه فکری دیگران مؤثرتر دانسته و با اشاره به برخی از آیات و روایات، ارتباط غیر کلامی را دارای اثرگذاری بیشتر معرفی کرد./111/