فاطمه هستی رشیدی استاد ارائه کننده بحث، فاطمه اسکندری استاد منتقد و حجتالاسلام سعید ترکاشوند به عنوان استاد داور در این نشست بود.
استاد ارائه کننده بحث در این نشست بیان کرد: با توجه به رشد روز افزون وسایل ارتباط جمعی در میان افراد جامعه و فراگیر شدن استفاده از آنها به ویژه در بین نسل جوان به ناچار باید پذیرفت که این شبکهها به عنوان یک وسیله ارتباطی در بین مردم نفوذ کرده و استفاده از آن تقریبا همگانی شده است. از آنجا که این شبکهها به طور مطلق مضر نیستند و آثار و فواید بیشماری را میتوان برای آنها برشمرد، ضرورت دارد.
وی افزود: همهی افراد جامعه به ویژه داعیه داران فرهنگی جامعه از این فرصت نهایت استفاده را در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی و انقلابی به کار برده و این فرصت را مغتنم بشمارند. به گونهای که هر کسی بنا بر وظایفی که بر عهده دارد به تبلیغ و ترویج دین بپردازد؛ برای نمونه طلاب میتوانند با استفاده از این فضا با تشکیل گروههای علمی، اعتقادی، مشاوره و ... به پاسخگویی و رد شبهات وارده بپردازند.
استاد ارائه کننده بحث تأکید کرد: از همین فضا در پیاثبات و انتشار اسلام ناب باشند. پزشکان میتوانند به تبادل نظر و ارائه ایده خود بپردازند و ... پس این شبکهها به طور مطلق نمیتوانند مضر باشند، بلکه بستگی به نوع استفاده دارد که با استفاده از فرهنگسازی مناسب میتوان نوع استفاده از آن را منحصر به فوائد آن کرد.
استاد منتقد نیز در این نشست بیان کرد:شبکههای اجتماعی تلفن همراه آثار مخربی را بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد وارد کرده است. به گونهای که موارد بیشماری از آسیبها و ناهنجاریهای موجود در اجتماع را میتوان محصول این شبکهها دانست. البته در کنار آسیبها فوایدی نیز برای این شبکهها متصور است، ولی در برابر آسیبها و مضرات بیشمار آن جبران کننده نیست.
وی ادامه داد: بر اساس آیه 219 سوره بقره حکم حرمت شراب و قمار از جانب شارع مقدس نیز به دلیل بیشتر بودن گناه و مضرات آن نسبت به فوایدشان است. البته ادعای ایجاد فضای مناسب در این شبکهها برای پاسخگویی به شبهات و بالا بردن اطلاعات دینی و مذهبی افراد نیز اساساً منتفی است؛ چرا که نخست، انتقال اطلاعات در این فضا به صورت کلی همراه با ابهامات است.
اسکندری تصریح کرد: دوم، با توجه به عدم شناخت افراد سئوال کننده و مشخص نبودن انگیزه افراد از طرح سئوالات ممکن است زمان زیادی برای پاسخگویی به سئوال اشخاصی که هیچ انگیزهای برای شناخت واقع ندارند، صرف شود. سوم، برای تحقق این امر اشخاص میتوانند از راههای أثرگذارتری از قبیل ارتباط رودررو با افراد از طریق حلقههای صالحین و منابر و ... اقدام کرد.
استاد داور نیز جمعبندی مطالب خود اظهار کرد: از آنجا که سازنده این شبکهها اغلب با انگیزه تخریب اعتقادات و باورهای دینی مردم و ترویج فرهنگ استکبار و غرب زدگی در میان جوامع به ویژه جوامع اسلامی اقدام به تأسیس این شبکهها کردهاند، در مقابل ارائه خدمات و فواید ناچیز، بهرههای فراوانی عاید خود آنها میشود و از سوی دیگر این شبکهها با استقبال زیاد از سوی مردم مواجه شده است.
وی یادآور شد: لذا ضرورت دارد که نخست، با فرهنگ سازی و استفاده بهینه از این فضا سعی در ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی کرد. دوم، همچنین به تولید نرم افزارهای بومی با ایدههای مبتکرانه و با هدف صیانت از ارزشهای دینی و ملی پرداخته شود. سوم، دولت اقدام به ایجاد سازمانی با حضور افراد متخصص در زمینههای گوناگون از قبیل دینی، فرهنگی، رسانه، اطلاعات و ... برای نظارت مستمر بر شبکههای اجتماعی و جلوگیری از نشر محتوای ضد ارزشی و ضد اخلاقی و تولید و نشرمحتوای ارزشی مطابق با آموزههای دینی و پاسخگویی به شبهات کند.