در ابتدای این همایش حجتالاسلام اسدالله صیادی از اساتید حوزه به سخنرانی پرداخت و گفت: در قرآن کریم ویژگی بارز شیطان، استکبار معرفی شده است.
وی ویژگیهای مستکبر را برشمرد و افزود: مستکبر اهل غارت کردن و نابود کردن است و فقط به منفعت خودش میاندیشد و برای رسیدن به آن منافع خود دست به هرکاری می زند.
حجتالاسلام صیادی انواع استکبار را استکبار در عبادت، استکبار مالی و استکبار سیاسی معرفی کرد و ادامه داد: مبارزه با استکبار از خود انسان شروع میشود، یعنی انسان ابتدا باید به مبارزه با نفس بپردازد؛ اگر خودسازی نباشد منجر به استکبار مالی، سیاسی و حقوقی میشود.
وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که مبارزه با استکبار از مهمترین اهداف پیامبران است، امام مستکبرین را تحقیر کردند و درسخنان خود فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند؛ این برگرفته از قرآن است که نباید از مستکبرین تمجید و تحمید کرد.
استاد حوزه بیان داشت: باید بسیار مراقب و مواظب باشیم تا با گفتار و کردار خود مبلغ مستکبران نباشیم.
وی تصریح کرد: برای سعادت جامعه بشری، ترویج دین و اخلاق در جامعه، باید ابتدا استکبار و مستکبر را در جامعه بشناسیم و به جامعه بشناسانیم؛ تاوقتی که مردم قبلهگاهشان غرب و اولیای آنها طاغوت باشد، دین در بین آنها جایگاهی نخواهد داشت، از این رو امام به خاطر این درصدد رسواکردن مستکبران و برملا کردن نقشههای پلید آنها بود.
آقای طاهری، استاد دانشگاه نیز در این همایش به بیان بایستهها و ضرورتهای پژوهش در حوزههای علمیه پرداخت و با بیان اینکه پژوهش زمینهساز و مقدمه تولید علم است، گفت: حوزههای علمیه بیش از هزار سال سابقه پژوهش دارد، زیرا در حوزههای علمیه همزمان با تحصیل و تدریس، پژوهش نیز صورت میگرفته است، بنابراین سابقه حوزههای علمیه در پژوهش سابقه درخشانی است.
وی بیان داشت: آنچه امروز باید حوزههای علمیه به عنوان واجب دینی و علمی انجام دهند، این است که رسالت خودشان را بشناسند، وظیفه خودشان را بدانند و تکلیف خود را تشخیص دهند.
استاد دانشگاه با اشاره به راهکارهایی برای تسهیل در روند پژوهش، اظهار کرد: حوزههای علمیه باید با مراکز علمی دنیا از طریق اشتراک در برخی از نشریات، مجلات، فصلنامههای تخصصی و برخی از پایگاههای علمی ارتباط داشته باشند علاوه بر آن با زبان آن مراکز آشنایی داشته باشند تا بتوانند از منابع آن مراکز استفاده کنند و از تعامل با آن مراکز از تجربیات آنها بهرهمند شوند.
طاهری یکی دیگر از الزامات حوزههای علمیه را حضور در همایشهای علمی این مراکز دانست که این خود سبب ایجاد انگیزه برای پژوهش می شود.
وی در مورد پژوهشهای حوزههای علمیه گفت: طلاب برای پژوهش باید این ویژگیهایی همچون
«از طریق مطالعه فراوان مقالات علمی با مهارت هایا استانداردهای پژوهشی آشنا باشند»، «پژوهش ها معطوف به زمان و آینده نگرانه باشد»، «پژوهش های خود را به صورت گروهی انجام دهند» و «پژوهش آنها هدفمند باشد» را مدنظر قرار دهند./111/