معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد

ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی عفاف و حجاب در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور

شناسه خبر : 28906

1395/04/21

تعداد بازدید : 620

ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی عفاف و حجاب در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور
«حجت‌الاسلام رضا اسکندری»، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ـ اطلاع‌رسانی کوثر نیوز از ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی عفاف و حجاب در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور خبر داد.

وی گفت: در این قرارگاه‌ها بستر لازم برای تربیت بانوان طلبه جهت فرهنگ سازی عفاف و حجاب در جامعه صورت می‌گیرد و آن‌ها به عنوان مبلغ عفاف و حجاب در میان بانوان به ویژه دختران به فعالیت می‌پردازند تا دارای جامعه‌ای با اصالت دینی باشیم.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران به حضور مؤثر بانوان طلبه برای بالا بردن فرهنگ عفاف و حجاب در میان جامعه زنان اشاره کرد و گفت: مسلما بانوان طلبه تأثیر عمیق‌تری بر جامعه زنان نسبت به مردان خواهند داشت. یعنی اگر آن‌ها مسائل مربوط به عفاف و حجاب را بیان کنند تأثیرگذارتر است.
وی خاطرنشان کرد: البته رعایت عفاف و حجاب تنها مربوط به بانوان نیست ولی اگر بانوان مبلغه خود به عنوان الگو و اسوه عمل کرده و مسائل مربوط به عفاف و حجاب را بیان کنند، مؤثرتر خواهند بود.
حجت‌الاسلام اسکندری در ادامه سخنان خود با بیان این‌که حیا، عفت، پوشش، حجاب و غیرت مباحث در هم تنیده است، گفت: جامعه‌ای که با حیا باشد با عفت است و وقتی حیا از انسان دور شود بستر برای بی عفتی فراهم می‌شود.
وی افزود: حیا شاه کلید عفت و پاکی جامعه است و جامعه‌ای که عفیف و پاک شود، دارای غیرت و تذکیه ظاهری و باطنی خواهد بود و در مسیر تعالی حرکت خواهد کرد. عفت پایه خیرات و برکات فراوان در جامعه است، همچنان که بی عفتی عامل بسیاری از شرور و آسیب‌های اجتماعی و فردی است.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر این‌که عفت و حیا تنها مختص زنان نیست و مردان نیز باید آن را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: در روایت آمده: «فرد با عفت دارای غیرت است و مرد با حیا و عفیف دارای غیرت و مردانگی است.»
وی ادامه داد: فردی که غیرت داشته باشد اگر از خانواده و اقوام او بدون حجاب در جامعه ظاهر شود متأثر می‌شود، ولی مردی که حیا و عفت ندارد نسبت به نزدیکان خود غیرت نیز ندارد به همین دلیل اگر فردی با قصد سوء به آن‌ها بنگرد ناراحت نمی‌شود.
حجت‌الاسلام اسکندری حیا و عفت را پایه سلامتی جامعه دانست و تأکید کرد: اگر بخواهیم پوشش اسلامی رعایت شود باید درباره مباحثی مانند حیا و عفت در سطح فرهنگی جامعه بیش از پیش کار کنیم. در غرب نیز قریب به 80 سال پیش زنان و مردان دارای پوشش مناسبی بودند و زنان سر خود را می‌پوشاندند، نوعاً از لباس‌های بلند استفاده می‌کردند و... چون هر چند به صورت حداقلی ولی به شریعت مسیح پایبند بودند ولی اتفاقاتی که اکنون در غرب رخ می‌دهد با شریعتشان نیز سازگار نیست.
وی یادآور شد: در گذشته مردم غرب زیاد از لباس‌های بدنما، تنگ و عریان استفاده نمی‌کردند ولی از آن‌جا که استعمارگران و سرمایه‌داران می‌خواهند مردم را به بردگی بکشانند و جامعه ثبات نداشته باشد از انسان استفاده ابزاری می‌کنند. این افراد برای رسیدن به اهداف خود بنای بی حیایی و بی عفتی را پایه‌گذاری کردند و نهایتاً غرب گرفتار وضعیت کنونی که زشت و بد است، شد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوز‌ه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: غربی‌ها اکنون فیلم‌ها، سریال‌ها، داستان‌ها و حتی نظریه پردازی‌های خود را به سمتی سوق می‌دهند که پایه‌های حیا و عفت را در جامعه از بین ببرد و نوعاً زنان و مردان ابزاری برای بهره‌کشی و سوء استفاده مالی برای سرمایه‌داران شده‌اند.
وی تأکید کرد: اکنون در غرب عریانی و بی‌بندباری به صورت فراگیر شده و در کشورهای اسلامی نیز به دنبال پیاده سازی این استراتژیک هستند. یعنی می‌خواهند جامعه را از حیا و عفت دور کنند که در این صورت جامعه مسلما از برکات دور شده و گرفتار شرور می‌شود.
حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به روایت «زکات جمال، عفت است»، خاطرنشان کرد: هر مقدار زنان پاکتر باشند جامعه پاکتر خواهد بود. عفاف سبب به قناعت رسیدن جامعه می‌شود. بی عفتی زیاد باشد زیادخواهی نیز افزایش می‌یابد. قناعت نیز تنها در مسائل مالی نیست، بلکه قناعت جنسی نیز مطرح است. اگر بی عفتی باشد قناعت از هیچ نوع معنی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: اکنون در غرب بسیاری از افراد گرفتار زیادخواهی جنسی شده‌اند که ریشه در بی عفتی دارد. حتی بسیاری از زوج‌ها حاضر نیست برای مدت طولانی با یک‌دیگر زندگی کنند و برای خود همسران متعددی را انتخاب می‌کنند.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، داشتن جامعه‌ای پاک و تحکیم خانواده را از دیگر أثرات عفاف و حجاب برشمرد و گفت: به هر میزان عفت، حیا و حجاب را در جامعه ارتقاء دهیم به همین نسبت نیز خانواده تحکیم می‌شود. اگر فردی گرفتار بی عفتی و بی حیایی شد مسلما نگاه زیاده‌خواهان و تکثر طلبانی‌ خواهد داشت که این خود تحکیم خانواده را به خطر خواهد انداخت.
وی افزود: در روایت آمده: انسان عفیف عاقل است. عقل حکم می‌کند که جامعه عفیف باشد چون سعادت فرد و اجتماع به عفت، حیا و... بستگی دارد. اگر انسان از عقل تهی باشد یا نگاهش تنها با عقل دنیوی باشد نمی‌تواند معنای عفت و حیا را درست بفهمد. ولی عقل سالم به خدا متصل است و کرامت نفس انسان را به ماده متصل نمی‌کند بلکه حیا، عفت و حجاب را با تمام وجود می‌بیند و متوجه می‌شود که سعادت اجتماع و فرد در این امور است.
حجت‌الاسلام اسکندری، رسیدن به لذت و شیرینی زندگی را از دیگر آثار حیا و عفت دانست و ابراز کرد: ممکن است فرد بی حیا و بی عفت در ظاهر به شیرینی و لذت کمی برسد ولی وجودش دریای غم و اندوه خواهد بود. فرد عفیف لذت اصلی از زندگی را می‌چشد.
وی گفت: در روایت دیگر آمده: عفت سبب ضعیف شدن شهوات می‌شود. یکی از آسیب‌های اجتماعی بالا رفتن شهوات است. همچنین معصوم(ع) ثمره عفت را صیانت فرد و جامعه بیان می‌کند. در این صورت جامعه در مسیر سعادت و سالم حرکت می‌کند. حتی روایت بیان می‌کند که زیبایی زنان با عفیف پایدارتر از زنانی است که عفت را رعایت نمی‌کنند.