حوزه‌ها به سمت نخبه پروری حرکت کنند

شناسه خبر : 63171

1397/05/28

تعداد بازدید : 109

حوزه‌ها به سمت نخبه پروری حرکت کنند
اگر بخواهیم به نتیجه‌ای درست برسیم باید به بحث طلاب و ورودی‌ها توجه کرده و در پذیرش تنها نخبگان را پذیرش کنیم و دستورالعمل‌های جذب حوزه‌ها اصلاح‌شده و برای ان برنامه‌ریزی ویژه‌ای شود.
عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران خواستار نخبه‌پروری از سوی حوزه‌های علمیه شد.
 
 
به گزارش ستاد خبری چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران خانم فریبا علاسوند در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران به رسالت ویژه حوزه در شناخت شرایط حاکم بر جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از نارضایتی همه ما از عدم فهم تغییر شرایط و چگونگی تغییر جامعه و این امر که با چه چیزی روبه‌رو هستیم، است.
وی به ابعاد مختلف تغییرات در جامعه اشاره کرد و افزود: ابعاد تغییر در جامعه مختلف است و هرگونه تغییر در هویت فردی حتماً مشکل‌زا خواهد بود که عامل ایجاد مسئله‌ای به نام هویت بین الاذهانی شده است.
علاسوند  هویت بین الاذهانی را تعریف کرد و ادامه داد: هویت بین الاذهانی یعنی جوانی که مخاطب یک روحانی قرار می‌گیرد قبل از این‌که به این فکر کند باید چه باشد به این فکر می‌کند که دیگران و جامعه از او چه می‌خواهد.
وی یکی از مشکلات ایجادشده را در همین فضای بین الاذهانی مسئله حجاب و عفاف دانست و تصریح کرد: مسائل عفاف و حجاب در همین فضا تعریف‌شده و هنجارهای جامعه تعیین می‌کند جامعه به کدام سمت حرکت کند و باید بدانیم طلابی که وارد حوزه می‌شوند در این فضا بزرگ‌شده است، پس باید برای شروع از هویت شناسی شروع کرده و غیر این به نتیجه نخواهیم افتاد.
علاسوند  این تغییر را در همه جامعه حتی در خانواده‌ها گوشزد کرد و افزود: بحث دومی که باید به آن توجه کنیم فهم درست امور اجتماعی است که حوزه در ان مشکل دارد ما در حوزه با افرادی روبه‌رو هستیم که بسیار سطحی به امور اجتماعی نگاه می‌کند،چرا ما هرسال تنها با همین مسئله حجاب دچار تکانه‌های می‌شویم که نشان‌دهنده عدم فهم امور اجتماعی است.
وی بیان کرد: ما به علت همین عدم فهم وعدم رعایت مبانی بیان و تبلیغ دچار ضربه‌هایی سخت می‌شویم که شاید هرگز فرصت جبران و ترمیم جامعه را پیدا نکنیم و اگر نتوانیم امور اجتماعی را درست تحلیل کرده و برنامه درست نداشته باشیم هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
علاسوند  خاطرنشان کرد: حوزه باید مسئله تغییر را در جامعه به‌درستی رصد کرده و امور اجتماعی را بااطلاع کافی موردتوجه قرار دهد، متأسفانه مسائل اجتماعی جامعه را گروهی خاص راهنمایی  و حوزه تنها تماشا می‌کند، اسنادی که شورای سیاست گداری تصویب کرده تنها روی کاغذ است اما عامل اجرایی خود مدارس است که باید به آن توجه کافی شود.
وی به تحلیل مشکلات پرداخت و راهکار آن را در توجه به نخبه پروری دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم به نتیجه‌ای درست برسیم باید به بحث طلاب و ورودی‌ها توجه کرده و در پذیرش تنها نخبگان را پذیرش کنیم و دستورالعمل‌های جذب حوزه‌ها اصلاح‌شده و برای ان برنامه‌ریزی ویژه‌ای شود.
علاسوند ادامه داد: دومین اقدام اصلاح کادر مدیران و گردانندگان مدرسه به‌عنوان کادر مدرسه است که باید بهترین و خاص باشند و بازسازی شود تا بتوانند نخبگان را با خلاقیت جذب کنند و نکته سوم اصلاح قوانین جذب اساتید بوده که باید از نخبگان انتخاب شوند و در بحث مدرسه محوری باید مدارس به ترمیم خود بپردازند تا نخبه پروری وارد حوزه و مدرسه‌های علمیه شود. 
وی تأکید کرد: اجازه ندهیم نخبگان جذب دانشگاه شوند و این سه امر نیازمند تعامل بین مدارس علمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است اگر حوزه‌ها، به عنوان مثال 10 نفر استعداد برتر را جذب کنند و با 5 استاد برتر درس ارائه بدهند به نتیجه‌ای خواهیم رسید که نتیجه آن اصلاح فرهنگ جامعه خواهد بود.