به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجتپور شامگاه چهارشنبه در نشستی که با مدیران و معاون حوزه علمیه خواهران گیلان داشت با اشاره به ضرورت ایجاد همدلی در میان مجموعه حوزههای علمیه گفت: یکی از اهداف سفرهای استانی مطرح کردن سیاستها و راهبردهای حوزههای علمیه خواهران و نظارت بر روند اجرای این سیاستها است.
وی با تأکید بر اهمیت برنامهریزی دقیق برای رسیدن به اهداف و سیاستها افزود: یکی دیگر از اهداف سفرهای استانی آشنایی با شرایط، اقتضائات و مشکلات هر استان است تا بتوانیم براساس این شرایط تصمیمات لازم را بگیریم.
مدیر حوزههای علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاهش ۲۰ واحدی دروس سطح ۲ عنوان کرد: این موضوع که درس خواندن زیاد عامل موفقیت طلبه است، درست نیست بلکه به اعتقاد من بینش صحیح و پشتکار برای طلاب مفیدتر است و موجب موفقیت میشود.
وی با بیان اینکه طلاب باید از درس خواندن لذت ببرند ادامه داد: بهتر است که طلاب اهل مطالعه و جوشش باشند و در تحقیقات و بررسیهای خارج از کلاس شرکت کنند؛ همچنین طلاب باید کتابهای مورد نیاز را مطالعه کنند.
استاد برجسته حوزههای علمیه بیان کرد: با بررسی و پیشنهادهای استادان و مدیران، از حجم ۴۲ کتابی که در سطح دو تدریس میشد، کاسته شده است که امیدوارم این مسئله تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی در سطح ۳ و ۴ طراحی درختواره دانش تا پایان سال است اظهار کرد: اگر با کاهش واحدها در سطح ۲ بتوانیم به افزایش مضامین، محتوا، تأثیر تربیتی و مهارت طلبهها برسیم، همین روند را برای سطحهای بعدی نیز ادامه خواهیم داد.
مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با تأکید بر ضرورت سازماندهی بخشنامههای ابلاغی گفت: در هر سال حداکثر باید ۱۰ بخشنامه ابلاغ شود، همچنین باید یک کتاب بخشنامه و مجموعه قوانین بهروز تهیه شود تا مدیران جدید از فعالیتهای گذشته آگاه شوند.
وی با تأکید بر ضرورت حذف کردن قوانین منسوخ شده عنوان کرد: چهارچوبهای کهنه و بیفایده باید دور ریخته شوند و اجرای این کار ضروری به نظر میرسد چراکه پس از مدتی، تبصره و ضمیمههای متعددی به بخشنامهها و قوانین اضافه و اجرای امور پیچیده میشود و به همین دلیل نیز باید بخشی از قوانین و بخشنامهها بازنگری و اصلاح شوند.
حجت الاسلام و المسلمین بهجتپور با اشاره به راهبرد مدرسه محوری گفت: یکی از راهبردهای مرکز مدیریت این است که به مدیران استانها و مدارس اختیاراتی تفویض کنیم تا بتوانند براساس شرایط منطقهای و اقتضائات موجود تصمیمگیری کنند.
وی با بیان اینکه در حوزههای علمیه قوانین باید ساده و قابل فهم باشند اظهار کرد: قوانین و نوع طراحی سیستم باید بهگونهای باشد که طلاب کاملا متوجه قوانین و حقوق خود باشند چراکه قابل فهم بودن قوانین موجب میشود که همه افراد به درستی به وظیفه خود عمل کنند.
استاد برجسته حوزههای علمیه نظم موجود در حوزههای علمیه خواهران را بسیار بالا دانست و گفت: به اعتقاد من اگر مدیران آقا از ریاست و مدیریت حوزههای علمیه خواهران حدف بشوند نیز هیچ اخلالی در نظم و اجرای امور بهوجود نخواهند آمد چراکه بانوان توانایی انجام امور را دارند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور با تأکید بر توجه به طلاب خواهر استعداد برتر عنوان کرد: در خصوص سازماندهی طلاب استعداد برتر، دو راه وجود دارد، اولین راه تأسیس مدارس استعداد برتر در 28 استان کشور است که هماکنون مطالعات و تحقیقات لازم در این زمینه در حال انجام است؛ راه دیگر این است که با حفظ طلبههای استعدادبرتر در مدارس، امتیازاتی برای آنها در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: طلاب خواهر استعداد برتر باید حمایت شوند و فرصتهای لازم به آنها داده شود.
استاد برجسته حوزههای علمیه بیان کرد: اعتقاد من این است حوزه آینده که میتواند در مسائل مختلف تاثیرگذار و موفق باشد، بر عهده و با مدیریت بانوان است البته این بانوان باید از طرف حوزه حمایت شوند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با تأکید بر اهمیت حل مسئله در حوزههای علمیه خواهران گفت: حوزههای علمیه خواهران باید به حل مسائل و مشکلات توجه جدی داشته باشند و برای حل مسائل برنامهریزی کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب خواهر باید بتوانند در اطرافیان تاثیرگذار باشند و بتوانند مشکلات و مسائل فرهنگی جامعه را اصلاح کنند.