این جلسه با داوری حجتالاسلام علی زینتی و با حضور استاد راهنما حجتالاسلام محمدحسین توانایی و استاد مشاور محمدرضا مصطفیپور در محل ساختمان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز برگزار شد.
فاطمه علاءالدینی در دفاع از پایاننامه خود بیان کرد: آیات قرآن ویژگیهای بارزی را برای عناصر ارتباطی فرستنده، گیرنده و خود پیام بیان کرده است و قرآن که مصداق ارتباط کلامی میان خداوند و انسان است حاوی کاملترین اصول ارتباطی جهت انتقال پیامهای تربیتی از طریق شیوههای متنوع است.
وی گفت: مهمترین اصول تربیتی، حاکم بر ارتباط کلامی در قرآن بیان شده است و انتقال پیامهای تربیتی با شیوههای مختلفی نسبت به فراخور حال مخاطبان صورت پذیرفته است. شناخت اصول ارتباط کلامی میتواند در شکلگیری و تداوم ارتباط تأثیرگذار باشد.
دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران استان البرز بیان کرد: با توجه به اهمیت قرآن به تأثیرات تربیتی ارتباط کلامی در بعد شناختی جلب اعتماد مخاطب، شناخت واژههای زیبا و زشت، مثبت اندیشی و شرح صدر و در بعد عملی رعایت احترام، رسایی کلام، کنترل آهنگ صدا، گوش دادن فعال، به نرمی سخن گفتن، همدلی، رعایت تناسبها و سخنان شایسته حائز اهمیت است.
علاءالدینی خاطرنشان کرد: پس از شکلگیری ارتباط زمینه برای انتقال پیامهای تربیتی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم مساعد میشود.
وی یادآور شد: گاهی شیوه موعظه، مجادله به احسن، وعده و وعید به صورت مستقیم امکانپذیر است و در مواردی نیز شیوههای غیر مستقیم همانند بیان قصه، مقایسه قصه، مشاهده، تمثیل و تقلید از الگو تأثیرگذارتر است./112/