مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

شناسه نوشته : 23839

1396/11/04

تعداد بازدید : 9031

پس از پیروزی شکوهمند و پربرکت انقلاب اسلامی با تدبیر هوشمندانه امام راحل (ره) زمینه تعلیم و تربیت بانوان به عنوان قشری تأثیرگذار، در حوزه های علمیه فراهم شد و هم اکنون مرکز مدیریت حوزه های علیمه خواهران تحت اشراف و نظارت شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران، در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری (دام ظله ) با راهبرد اصلی گسترش و فراگیر نمودن آموزش علوم اسلامی و حوزوی، امکان تحصیل خواهران خداجوی میهن اسلامی مان را در صدها واحد آموزشی –تربیتی حوزوی در سراسر کشور فراهم نموده است.

مرکز از نگاه آمار

  • تاسیس: 1375
  • تعداد طلبه در حال تحصیل: بیش از 73 هزار نفر
  • تعداد طلبه فارغ التحصیل: بیش از 38 هزار نفر
  • تعداد اساتید در حال تدریس: بیش از 5 هزار نفر
  • تعداد مدارس: بیش از 450 مدرسه
  • تعداد رشته های تحصیلی: 17 رشته

 

وظایف اساسی

  1. طراحی، استقرار و بهسازی مستمر نظام جامع علمی –تربیتی حوزه های علمیه خواهران متناسب با نیازها و توانمندی های بانوان، مبتنی برآموزه ها و معارف اسلامی و بهره مند از اصول اساسی و ارزشی حوزه های علمیه؛
  2. باز تولید علوم رایج حوزه های علمیه و تولید علوم کاربردی میان رشته ای، متناسب با شرایط، موقعیت و نیاز جامعه بانوان، با بهره گیری از علوم اسلامی وانسانی؛
  3. تثبیت جایگاه حوزه های علمیه خواهران به عنوان نظام علمی –تربیتی مستقل و مرجع در مسائل علمی، فرهنگی، تربیتی و دینی جامعه بانوان در سطح ملی و بین المللی؛
  4. تربیت دانش آموختگان مومن، متعهد، کارآمد و توانمند در رفع نیازهای دینی جوامع، نظام اسلامی و حوزه های علمیه؛
  5. تبلیغ، ترویج و تعمیق ارزش ها و معارف اسلامی به ویژه مسائل زن و خانواده و کودک و نوجوان در مجامع علمی و جوامع دینی؛
  6. تحقیق، بررسی و استنباط احکام فقهی و آموزه های اسلامی بالاخص مسائل اختصاصی زن و خانواده؛
  7. نظریه پردازی و تولید علم انسانی با تأکید ویژه بر حکل مسائل فکری، معرفتی و رفتاری زنان و خانواده مبتنی بر اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام ؛
  8. پشتیبانی علمی و فرهنگی از تحکیم، ارتقاء  و گسترش نظام اسلامی؛
  9. تربیت، سازماندهی و پشتیبانی از دانش آموختگان جهت مواجه مؤثر در برابر شبهات، بدعت ها، خرافات، اندیشه های التقاطی و تهاجمات گوناگون فرهنگی؛
  10. ایجاد ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با مجامع و نهادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی؛
  11. ساماندهی و استفاده بهینه از توانمندی های دانش آموختگان با حمایت از آنان در ایجاد و توسعه مؤسسات علمی – فرهنگی، انجمن های علمی و تشکل های مردم نهاد اجتماعی – فرهنگی؛

 

 

 

 

معاونت ها و بخش ها



معاونت آموزش

معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران با دو دفتر برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی و تهیه و تألیف متون و منابع آموزشی، ومدیریت های سنجش و پذیرش، امور اساتید، آموزش عمومی، تحصیلات تكمیلی و آموزشهای غیرحضوری و بیش از ده گروه علمی تخصصی، عهده دار سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی، هدایت و راهبری و نظارت و ارزیابی امور آموزشی حـوزه هـای علمیه خواهران سراسر كشور می باشد.

نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران در سه مقطع تحصیلی طراحی شده است:

مقطع اول: سطح دو (كارشناسی)؛

مقطع دوم: سطح سه (كارشناسی ارشد)؛

مقطع سوم: سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی (دكتری)؛

  نگاهی به فعالیت های معاونت آموزش   پایگاه اینترنتی معاونت آموزش   تماس با معاونت آموزش



معاونت پژوهش

ماموریت و وظیفه اصلی معاونت پژوهش در آغاز تاسیس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران متمرکز بر تهیه و طراحی نظام آموزشی و تربیتی و تدوین و تعیین متون درسی بوده است اما در این میان انجام فعالیت های پژوهشی طلاب مورد غفلت نبوده و به همین منظور اختصاص  3 واحد تحقیق پایانی در برنامه درسی و برگزاری فراخوان مقاله به عنوان اولین فعالیت های پژوهشی طلاب در کنار برنامه آموزشی مورد توجه بوده است.

با تثبیت نسبی نظام آموزشی و تدوین و تکمیل متون درسی رویکرد جدیدی نسبت به تعریف و انجام فعالیت های پژوهشی ایجاد شد. در سال  87 گام های اولیه جهت فعالسازی مدارس علمیه در انجام فعالیت های پژوهشی از جمله ایجاد کانون های پژوهشی، فراخوان دستاوردهای پژوهشی، آموزش مهارت های پژوهشی معاونان پژوهش، فراخوان انجام فعالیت های پژوهشی در قالب نشست، همایش و کارگاه های مهارت های پژوهشی برداشته شد و از مهر ماه سال  89 با تغییر ساختار تشکیلاتی معاونت نسبت به برنامه ریزی، سازماندهی و ساماندهی اصولی و مبنایی فعالیت های  پژوهشی طلاب و مدارس علمیه اقدام گردید. از سال  93 با ابلاغ شرح وظایف و ساختار جدید معاونت پژوهش از سوی شورای سیاست گذاری این معاونت با تاکید بر استمرار و ارتقاء فعالیت های پژوهشی تعریف شده تلاش دارد با استعانت از خداوند متعال در مسیر حرکت به سوی تثبیت جایگاه محققین و نظریه پردازان زن حوزوی در عرصه جهانی و بین المللی حرکت نماید.

این معاونت در حال حاضر بر اساس شرح وظایف ابلاغی شورای سیاست گذاری و با سه اداره کل پژوهش های تحصیلی، پژوهش های عمومی و نخبگان و استعداد های برتر و اداره برنامه ریزی و ارزیابی فعالیت های خود را انجام می دهد.

  نگاهی به فعالیت های معاونت پژوهش   پایگاه اینترنتی معاونت پژوهش   تماس با معاونت پژوهش



معاونت فرهنگی تبلیغی

معاونت فرهنگی و تبلیغی از بدو تأسیس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با عنوان معاونت فرهنگی و تربیتی در زمینه فرهنگی ، تربیتی و پرورشی طلاب حوزه های علمیه خواهران فعالیت داشته است. در سال 1393 این معاونت به معاونت فرهنگی – تبلیغی تغییر کرد و علاوه بر فعالیت های فرهنگی، تربیتی و پرورشی، فعالیت های تبلیغی خواهران طلبه نیز به عهده این معاونت گذاشته شد.

این معاونت وظایف خود را با چهار اداره کل امور تبلیغی، امور فرهنگی – تربیتی، امور تهذیبی و پرورشی و امور دانش آموختگان و یک اداره برنامه ریزی و نظارت انجام می دهد.

  نگاهی به فعالیت های معاونت فرهنگی تبلیغی   پایگاه اینترنتی معاونت فرهنگی تبلیغی   تماس با معاونت فرهنگی تبلیغی 



معاونت اداری و مالی

بر اساس مصوبه 48 شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران مورخ 16 بهمن 1393، معاونت اداری و مالی متشکل از سه اداره کل اداری و منابع انسانی، مالی و پشتیبانی و دو اداره برنامه ریزی- ارزیابی و حقوقی - املاک بصورت مستقل است که به‌طور مختصر متولی امور اداری و مالی مرکز مدیریت در ابعاد برنامه‌ریزی و اجرا بوده و خدمات خود را به دیگر معاونت‌ها و واحدهای مرکز مدیریت، مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه ارائه می‌نماید.

 نگاهی به فعالیت های معاونت اداری و مالی    پایگاه اینترنتی معاونت اداری و مالی    تماس با معاونت اداری و مالی 



معاونت ارتباطات و امور حوزه ها

معاونت ارتباطات و امور حوزه ها با سه اداره کل تاسیس و توسعه واحدهای حوزوی، امور بهره برداری واحدهای حوزوی، ارتباطات و همکاری ها و دو اداره برنامه ریزی و آموزش کارکنان، سعی دارد با ایجاد ساز و کار مناسب و منطقی، زیر ساخت های لازم، جهت تامین و تربیت عالمان و فقیهان وارسته، متناسب با نیاز جوامع در تراز جهانی، را برای سایر بخش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران فراهم نماید.

تاسیس و توسعه متوازن مدارس علمیه درسراسر کشور، نظارت عالیه بر امور مدیران مدیریت های استانی و واحدهای آموزشی-تربیتی، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی، سامان دهی امور هیات امناء و آموزش علمی-مهارتی کارکنان واحدهای حوزوی از اهم وظایف این معاونت به شمار می رود.

  نگاهی به فعالیت های معاونت ارتباطات و امور حوزه ها



مرکز فناوری اطلاعات

هم اکنون 29 استان کشور شامل بیش از 450 مدرسه علمیه در سراسر کشور از طریق شبکه اینترانت با مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در ارتباط هستند و امور آموزشی-تربیتی و پژوهشی خواهران طلبه در مقاطع مختلف تحصیلی سطح (2کارشناسی،) سطح (3کارشناسی ارشد) و سطح (4دکترا) را انجام می دهند.

مرکز فناوری اطلاعات، یکی از بخش های مدیریت حوزه های علمیه خواهران است که به منظور توسعه کاربری فناوری اطلاعات و مکانیزه کردن تمامی امور و فعالیت های مرکز، مناطق و مدارس علمیه خواهران سراسر کشور و پشتیبانی و ارتقای علمی اساتید، طلاب، دانش آموختگان و کارگزاران مدارس علمیه خواهران سراسر کشور از طریق تولید ابزارهای کمک آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سال 1382 تأسیس شد.

  نگاهی به فعالیت های مرکز فناوری اطلاعات    پایگاه اینترنتی مرکز فناوری اطلاعات    تماس با مرکز فناوری اطلاعات 



مرکز آموزش های غیرحضوری

پس از راه اندازی تحصیلات حضوری خواهران در مقطع سطح دو، جهت تسهیل امر تحصیل در سال  1387 تحصیلات نیمه حضوری خواهران و در سالهای  89-88 تحصیلات غیرحضوری مقطع سطح سه گرایش فقه و اصول و تفسیر و علوم قرآنی و در سال 1390 گرایش تاریخ نیز اجرایی شد که در حال حاضر تعداد  6960 طلبه در سطح  2 و  3 به صورت غیر حضوری مشغول به تحصیل می باشند.

  نگاهی به فعالیت های مرکز آموزش غیرحضوری     پایگاه اینترنتی مرکز آموزش غیرحضوری     تماس با مرکز آموزش غیرحضوری  



مرکز تحقیقات زن و خانواده

این مرکزبا هدف تبیین دیدگاه نظام مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش ها و کارشناسی های دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه درسال  1377 تأسیس شده است.

تولید و بازتولید دانش و مفاهیم معطوف به اعتلای جایگاه زنان و خانواده در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی از طریق مشارکت هم افزا با جامعه هدف، پشتیبانی از مطالعات و پژوهش های اسلامی حوزه زن و خانواده وارائه خدمات کارشناسی به جامعه هدف از ماموریت های این مرکز می باشند.

این مرکز در چارچوب اساسنامه جدید خود با چهار گروه پژوهشی فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی، مطالعات نظری و تربیت و روانشناسی،مجموعا با  15عضو در حال آغاز برنامه پنجساله دوم و شروع مرحله جدید فعالیت های خود به عنوان یک «پژوهشکده» است.

  نگاهی به فعالیت های مرکز تحقیقات زن و خانواده     پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات زن و خانواده     تماس با مرکز تحقیقات زن و خانواده  



مرکز برنامه ریزی و نظارت

دفتر برنامه ریزی و نظارت به منظور برنامه‌ریزی و نظارت، همزمان با آغاز کار رسمی مرکز تشکیل شد. مأموریت‌های محوله به این دفتر از طریق سه مدیریت آمار واطلاعات، برنامه و بودجه و نظارت و ارزشیابی انجام می شود.

جریان کلان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مرکز از دو طریق «سامان‌دهی امور اداری و اجرایی» و «سامان‌دهی امور محتوایی» تحقق می‌یابد. دفتر برنامه‌ ریزی و نظارت به منظور سامان‌دهی و برنامه‌ریزی امور اداری و اجرایی مرکز و مدارس در قالب امور ذیل انجام وظیفه می‌نماید:

  1. تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در امور اداری و اجرایی؛
  2. سامان‌دهی اطلاع‌رسانی؛
  3. تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه؛
  4. ارزیابی و نظارت؛

  نگاهی به فعالیت های مرکز برنامه ریزی و نظارت     پایگاه اینترنتی مرکز برنامه ریزی و نظارت     تماس با مرکز برنامه ریزی و نظارت  



مرکز عمران و نوسازی

بر اساس ابلاغ شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران، مسئولیت ایجاد،نگهداری و گسترش فضاها و تجهیزات مورد نیاز حوزه های علمیه خواهران و مراکز وابسته و خوابگاه ها بر عهده مرکز عمران و نوسازی است.

تمامی مراحل ساخت و ساز اعم از تأمین زمین، احداث، تکمیل و تجهیز مدارس علمیه خواهران با همت خیرین و همراهی علمای بلاد، دولت، نهادها و مردم که سرمایه مادی ـ معنوی حوزه های علمیه اند به انجام می رسد.

  نگاهی به فعالیت های مرکز عمران و نوسازی



اداره کل برنامه ریزی و تدوین متون تحصیلی

این اداره کل در سال  1394 و در پی تجمیع و تمرکز وظایف و اختیارات واحد های متعددد ستادی که در زمینه برنامه ریزی  آموزشی و تدوین متون آن فعالیت داشتند تاسیس شد. تجربه کاری دو دهه فعالیت این واحدها ، تصمیم گیران را بر آن داشت تا این اداره کل با چهار اداره سیاست گذاری تعلیم و تربیت ، برنامه ریزی تعلیم و تربیت ، تالیف و تدوین متون و برنامه ریزی و ارزیابی در شاکله جدید فعالیت کند.

  نگاهی به فعالیت های اداره کل برنامه ریزی و تدوین متون تحصیلی



اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مختصرا اهداف زیر را دنبال می کند:

-1اطلاع رسانی نسبت به فعالیت ها و برنامه های حوزه های علمیه خواهران. -2اعلام موضع گیری های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نسبت به مسائل فرهنگی، سیاسی و جهان اسلام. -3ساماندهی و اجرای برنامه های عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران. -4تدوین و اجرای طرح ها و امور تبلیغاتی در راستای معرفی کلیت حوزه های علمیه خواهران. -5ساماندهی، برگزاری و مشارکت در برگزاری نمایشگاه ها. -6ساماندهی و ارتقای ارتباط مرکز با دفاتر مراجع معظم تقلید و علمای حوزه های علمیه و مجامع اسلامی زنان. -7ساماندهی و ارتقای ارتباط مرکز با اشخاص و مراکز علمی، فرهنگی و تمدنی در سطح بین المللی. -8فضاسازی، تبلیغات محیطی و ثبت و ضبط برنامه های عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

  نگاهی به فعالیت های روابط عمومی    پایگاه اینترنتی روابط عمومی    تماس با روابط عمومی