در این نشست که با موضوع حرکت و سیر و سلوک برگزار شد، خانم جزایری، استاد حوزه گفت: تعریفی که از حرکت میتوان کرد خروج تدریجی از نداری به دارایی است، واژگان قرآنی که در مورد حرکت از آنها یاد شده است عبارت از طی کردن مسیر از کفر و شرک و نداری به دارایی و ایمان است، این حرکت را میتوان به دو صورت صوری(ظاهری) و حرکت معنوی(سیر و سلوک) بیان کرد که حرکت صوری همان حرکات و تغییرات زمانی و مکانی و حرکت در ذرات و اشیاء است و حرکت معنوی نیز به دو قسمت تقسیم می شود که آفاقی و انفسی است و هر دوی آنها انسان را به حق میرساند.
وی حرکت را دارای شش رکن برشمرد و افزود: نخستین این ارکان مبدأ که شروع حرکت(مامنه)، دومین آنها منتها که انتهای حرکت(مابه)، سومین آنها مسافت که فاصله بین مبدأ و انتها(مافیه) است، چهارمین رکن مقدار حرکت است که خود به دو قسمت حرکت صعودی که درجات آن علم و ایمان است و حرکت نزولی که اسفل درکات است که شامل منافقین میشود، پنجمین رکن آن محرکی است که سبب حرکت صوری و معنوی میشود و ششمین رکن متّحرک است که انسان در حرکت هر جا توقف کند، کمال در همان جا به او داده میشود پس برای رسیدن به کمال و رسیدن به مقصد نهایی نباید در وسط راه متوّقف شد.
جزایری اظهار کرد: حرکت به سمت مجهول مطلق، محال است و انسان باید در ابتدا طالب و سنخّیت به طلبش را داشته باشد که در اینجا بحث دعا مطرح میشود که از این نمونه دعا میتوان دعای امام حسین(ع) در دعای عرفه را بیان کرد که ایشان از خدا خواسته کمبودها در مسیر طلب او ضرری به او نرساند و در نهایت این دعا در روز عاشورا رهایی امام حسین(ع) از تمام قیدها و رسیدن به رضای الهی بود، اما با توجه به کتاب اوصاف الاشراف شیخ طوسی این حرکت معنوی نیاز به لوازمی دارد.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: این نیاز به حرکت (سیر و سلوک) در بردارنده شش قسمت است که اولین این لوازم زاد و توشه است که به ما کمک میکند آنچه که در مبدأ حرکت لازم داریم تا متحّرک شود و این شامل غایت و هدف مقطع یا درجه ایمان است که عبارت از ثبات در ایمان ، نیت، صدق، انابه(توبه خداوند) و اخلاص می شود و دومین ملزوم حرکت، ازاله حرکت است که این موانع را میتوان با توبه، زهد، ریاضت، محاسبه و مراقبه و تقوا به دست آورد.
خانم جزایری سومین ملزوم از لوازم حرکت احوال سالک در حین حرکت را اینگونه بیان کرد که خلوت و تفکر و خوف و حزن و رجا و صبر و شکر از جمله این احوالات است و چهارمین مورد از ملزومات حرکت حالات سالک تا رسیدن به مقصد است که خود شامل ارادت، شوق، محبت، معرفت، یقین و سکون است.
وی ادامه داد: پنجمین ملزوم سفر حالات حاصله در انتهای حرکت است که توکل، رضا، تسلیم، اتحاد و وحدت در این قسمت گنجانده میشود و آخرین ملزوم این سفر فنا است که وقتی عارف از این دنیا میرود نه در بهشت و نه در جهنم پیدا نمیشود و در مقعد صدق عند ملیک مقتدر است./111/