حجت الاسلام و المسلمین حصاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که برنامه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران در سال جاری در راستای تداوم بخشی به برنامه هایی است که در سه سال اخیر طراحی و تدوین شده است، اظهار داشت: گرچه حوزه علمیه خواهران به خصوص در عرصه پژوهش، حوزه های نوپایی به شمار می روند اما ما در عرصه ها و حیطه های مختلف پژوهشی به دنبال ایجاد همه زیرساخت ها هم به لحاظ منابع کالبدی و هم به لحاظ پشتیبانی های سخت افزاری و نرم افزاری و نیز زیربنای ساختاری و سیستمی هستیم
وی افزود: طبعاً در دوره استقرار حوزه های علمیه خواهران اهداف و ماموریت های آموزشی بیشتر هدف اصلی بوده و اکثر دلمشغولی مدیران ارشد مرکز را همین موضوع معطوف به خود ساخته است.
وی همچنین با بیان این که طبعاً در بدو امر، تلاش برای رساندن نظام آموزشی حوزه به استانداردهای آموزشی مطلوب در اولویت بوده است، گفت: قبل از هر چیز باید طیفی از طلبه ها دانش آموخته می شدند تا بعد بتوان روی آن ها به عنوان سرمایه های انسانی در عرصه پژوهش به نحو مطلوب استفاده و سرمایه گذاری کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از این رو بخش پژوهش در حوزه های علمیه خواهران اندکی با تاخیر شکل گرفت و با وجود نوپایی ، آینده درخشانی دارد ؛ البته کارهای پشتیبانی نظام آموزشی مثل تدوین در همان سال های اولیه شروع شد و به لطف الهی خوب هم بود اما با این وجود کار اقتضا می کرد که با رشدی که حوزه های خواهران داشته و طیف گسترده ای به عنوان دانش آموخته آن ها شناخته می شدند ، ما در کنار صف آموزشی بتوانیم صف پژوهشی نیز داشته باشیم.
وی اضافه کرد: به این معنی که در کنار واحدهای آموزشی بتوانیم مراکز پژوهشی داشته باشیم که البته برخی از مقدمات و زیرساخت های این امر در سال های گذشته انجام شده است.
حجت الاسلام و المسلمین حصاری بیان داشت: به لطف الهی مقدمات ایجاد مراکز پژوهشی ویژه خواهران در سراسر کشور انجام شده و به دستور مستقیم حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی این مهم انجام می گیرد که در سال 94 اولین مراکز ویژه پژوهشی خواهران در کشور در شهر مقدس قم ایجاد گردید.
وی افزود: در این خصوص یک نظام نامه برای ایجاد مراکز پژوهشی به عنوان واحدهای صفی تدوین شده و نگاه مطلوب ما این است که در هر یک از مراکز استان ها در صورت پشتیبانی مالی این واحدها را ایجاد کنیم؛ این مراکز بر اساس ظرفیت و کشش استان ها ایجاد می شوند و لذا چه بسا در استانی هم مرکز و هم پژوهشکده ویژه ای داشته باشیم و در جای دیگر لزوماً این طور نباشد.
وی گفت: در هر یک از مراکز استان ها به دنبال این هستیم که یک شهرک ویژه پژوهشی بانوان داشته باشیم که در آن تمامی سازه های لازم در چرخه پژوهش دینی و تولید علم دینی را پیش بینی کرده ایم که حدود 10 سازه اصلی شامل کتابخانه تخصصی ، کتابخانه عمومی و سازمان پژوهشکده ها ،پارک تحقیقات و علم دینی ، موسسات مردم نهاد پژوهشی بانوان ، مرکز دیتا و ... در هر شهرک پژوهشی در یک مجموعه واحد و جامع تعبیه می شود.
وی افزود: با توجه به شرایط ویژه خواهران و ملاحظاتی که دارند با این کار دیگر لازم نیست که برای انجام کارهای تحقیقاتی پژوهشگران طلبه ما به سختی بیفتند و به راحتی بتوانند در یک مجموعه واحد همه نیازهای پژوهشی خود را برآورده کنند
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: با مساعدت مسئولان امسال اولین مورد در قم کلنگ زنی شده و موقتاً پژوهشگاهی در قم ایجاد شده است
وی همچنین ایجاد و تقویت هسته های پژوهشی در کل کشور را از دیگر برنامه های حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد و گفت: به لطف الهی تاکنون بیش از 300 هسته پژوهشی به صورت گروهی در اقصی نقاط کشور فعال شده اند و به تولید و ارایه آثار پژوهشی ارزشمندی می پردازند.
حجت الاسلام و المسلمین حصاری اضافه کرد: در این خصوص همچنین ما طیف گسترده ای از خواهران توانمند پژوهشگر را در عرصه های مختلف شناسایی کرده و بانک اطلاعاتی مناسبی را تهیه کردیم به طوری که می توانم بگویم در حال حاضر حدود 3 تا 4 هزار نفر پژوهشگر داریم که این ها شامل فارغ التحصیلان نیز می باشند؛ حتی برخی بانوان در محضر مقام معظم رهبری و بزرگان درس خارج می گذرانند و افراد زیادی هستند که اهل قلم هستند.
وی گفت: دو سال پیش در حرکتی کوچک بالغ بر 150 پژوهشگران حوزه تفسیر قرآن را برگزار کردیم که از آن ها حدود 114 اثر مکتوب آماده چاپ است که بیش از 20 تای آن امسال رونمایی شده است
معاون پژوهش حوزه خواهران با بیان این که امسال به ساماندهی پژوهشگران حوزه کلام پرداخته ایم، افزود: علاوه بر برگزاری جشنواره بانوی کرامت که طیف گسترده ای در آن شرکت می کنند، امسال سومین سالی است که مسابقه رشد را برگزار کردیم که مسابقه پژوهشی در رابطه با فعالیت های گروهی بانوان طلبه است که معطوف به نیازهای میدانی است.
این مدیر حوزوی با اشاره به این که در سال اول برگزاری جشنواره رشد، بالغ بر یک هزار نفر در قالب گروه های پژوهشی ساماندهی شدند، اظهار داشت: بیش از 80 درصد فعالیت این ها در حوزه مسایل دینی و رفتارهای دینی میدانی است که از محل و شهر خودشان پایش و رصد می کنند؛ در این باره برنامه و طرح زیر نظر یک استاد مصوب شده و پژوهشگران به فعالیت می پردازند و خروجی کار در سطح استان و بعد کشوری ارزیابی می شود.
وی گفت: خوشبختانه آثار خوب و ارزشمندی بین این ها وجود داشته که حتی قابلیت ارایه به مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز استان ها را داشته اند تا از آن ها در راستای حل معضلات و مشکلات منطقه ای و استانی استفاده شود.
وی با تاکید بر لزوم تامین زیرساخت های ساختاری به عنوان یکی از اهداف و برنامه های مهم پژوهشی بیان داشت: در حال حاضر بیش از نیمی از نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه خواهران تدوین شده و از این طریق به صورت سیستمی و نظام مند مشخص می شود که حوزه پژوهشی خواهران باید به چه سمت و سویی باشد.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران با بیان این که ما به دنبال پژوهش محور کردن نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران هستیم که در این راستا دو گام بسیار مهم برداشته شده است، گفت: یک گام غنابخشی مجموعه ای از مولفه های پژوهشی در ساختار نظام آموزشی است و گام دیگر که امسال برداشته ایم ارایه برنامه مدون پژوهشی مدارس علمیه برای همه پایه ها و همه مقاطع تحصیلی است به طوری که ساعت ویژه پژوهشی در مدارس تعریف شده و مصوب و ابلاغ شده است و بر اساس نیاز خود مدارس برگزار می شود.
وی افزود: در این خصوص البته برنامه پژوهشی را بر اساس علاقه و ذائقه خود طلبه تعریف و مشخص کرده ایم تا افراد با علاقه و ذوق و شوق لازم به فعالیت های موثر پژوهشی اهتمام بورزند.
وی در ادامه با اشاره به این که اجرای کرسی های آزاداندیشی به مدت سه سال است که در حوزه های علمیه خواهران آغاز شده است، گفت: خوشبختانه این امر به خوبی نهادینه شده به طوری که مدارس علمیه خواهران به صورت خودجوش و با علاقه بسیار در این باره فعالیت می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین حصاری افزود: بیش از 400 کرسی در این سه سال برگزار شده که ما آن را در قالب کرسی تایید کرده ایم و گرنه مشابه این گونه برنامه ها بسیار هم بیشتر بوده است.
وی افزود: تا پایان سال جاری نیز پیش بینی ما این است که حدود 200 کرسی برگزار شود.
وی گفت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران به لحاظ این که قالب این ها کرسی آزاداندیشی باشد و در این چارچوب بگنجند، نظارت داشته و آن را تایید می کنیم ؛ البته گاهی اوقات موضوعی که پیشنهاد داده می شود چالشی نیست یا استاد مربوطه منتقد نیست و هر دو مدافع هستند که این ها دیگر از نظر ما کرسی به شمار نمی آیند.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران ، برگزاری این کرسی ها و پیشگامی حوزه های علمیه خواهران در این باره را لبیک به ندای مقام معظم رهبری توصیف کرد و افزود: به لطف الهی دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را طلاب و پژوهشگران حوزه های علمیه خواهران مورد توجه جدی قرار می دهند به طوری که موضوعات عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی، حفظ و حراست از کیان خانواده ها و مباحث فرهنگی در بین کرسی ها و نیز پژوهش ها بسیار مشهود است، ضمن آن که به مسایل روز فرهنگی و سیاسی و پاسخ به شبهات توجه ویژه ای می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خوداظهار داشت: در کنار دو برنامه محوری غنابخشی نظام پژوهشی و برنامه مدون پژوهشی برای مدارس، ما برای متون درسی به دنبال تدوین پیوست های پژوهشی هستیم که به لطف الهی از سال آینده انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: بخشی از امتیازات و ارزشیابی علمی طلبه به فعالیت های پژوهشی او ارتباط پیدا کند و لذا دیگر صرف آموزش مطرح نیست و از سویی در آینده نزدیک یک نظام جامع را به عنوان نظام آموزش پژوهش محور خواهیم داشت که پاسخ به یکی از انتظارات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بوده که حوزه ها باید به روش های علمی و تکاپوهای علمی گذشته خود برگردند و از روش های حفظ محور و انتقال اطلاعات صرف به کاوشگری های علمی و تحقیق عمیق روی بیاورند.
این مدیر حوزوی همچنین به بخش دیگری از برنامه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران پرداخت و گفت: از سال تحصیلی آینده تاسیس مرکز تربیت محقق را با عنوان مدرسه عالی پژوهش در دستور کار داریم که طرح آن تصویب شده و نظام نامه آن تدوین یافته است.حوزه خواهران
وی افزود: گرایش پژوهشی به رشته های مختلف علوم انسانی و برگزاری دوره های کوتاه مدت پژوهش گری و مهارت های پژوهشی و پژوهشگری های اجتماعی در این مرکز انجام می شود که البته فعلاً چهار رشته اصلی سطح 3 حوزه های علمیه خواهران شامل تفسیر علوم قرآن، فقه و اصول ، کلام و اخلاق و تربیت تحت پوشش این طرح قرار می گیرد که البته مطالعات زنان نیز به تازگی راه افتاده است و به این ها اضافه شده است.
وی گفت: در این برنامه سعی شده که با ساز و کار پژوهشی ورود به این رشته ها داشته باشیم نه این که فقط تعدادی واحد پژوهشی تعریف و اجرایی شود و بی شک استقبال خوبی از این مدرسه عالی پژوهش صورت خواهد گرفت هر چند که در آغاز کار محدودیت در پذیرش داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ایجاد رشته های پژوهش گری اجتماعی با رویکرد دینی از دیگر برنامه هاست که در حال حاضر به دنبال برنامه نویسی برای آن ها هستیم.
وی با بیان این که امور پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری از طلاب پژوهشگر از جمله برنامه های جاری این معاونت به شمار می رود، ابراز داشت: در خصوص کمبود منابع مطالعاتی پژوهشی در استان ها که حرف حقی هم است گرچه در سال های اخیر وضع بودجه نامناسبی داشته ایم اما با این حال و با این شرایط سعی کرده ایم که حمایت هایی در این خصوص داشته باشیم ، هر چند که باید توجه داشت
وی اضافه کرد: خیلی از طلاب ما در استان ها برای اتمام پایان نامه خود به قم می آیند و خیلی از بانوان طلبه در همین قم هم با مشکل روبرو میشوند و لذا باید حمایت های جدی تری برای تامین منابع پژوهشی به عمل آوریم که در این خصوص سعی کرده ایم کتابخانه های دیجیتال را توسعه دهیم و با همکاری مرکز علوم رایانه ای نور، نرم افزارهای اسلامی را تقریباً در همه مدارس کشور نصب کرده و به روزرسانی می کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین حصاری گفت: با این حال هنوز در نوع مردم ما تغییر ذائقه در استفاده از نرم افزارها ایجاد نشده است و هنوز به کتاب چاپی انس دارند.
وی با تاکید بر این که بی شک حل مشکلات عدیده حوزه پژوهش نیاز به گذر زمان دارد، خاطرنشان کرد: پژوهشگری نوین با استفاده از امکانات روز یکی از اهداف اصلی ماست که اتفاقاً شعار یکی از سال های ما نیز همین مساله بوده است و از سویی شعار هر طلبه یک پژوهشگر شعار راهبردی ماست که ذیل این پنج شعار سالانه فرعی انتخاب کرده ایم
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران در خاتمه سخنان خود گفت: اساساً یکی از اصول فرهنگی حوزه ، پژوهشگری و دست به قلم شدن است که در این رابطه نیز برای بانوان طلبه برنامه های فرهنگ سازی زیادی مدنظر داریم.
در گفتگو با معاون پژوهش حوزه خواهران مطرح شد؛
فعالیت ۴ هزار بانوی طلبه در عرصه پژوهش
بیش از ۴۰۰ کرسی آزاداندیشی در سه سال گذشته برگزار شده و تا پایان سال جاری نیز پیش بینی ما این است که حدود ۲۰۰ کرسی برگزار شود.
اخبار مرتبط
- برگزاری نشست پژوهشی در مدرسه امام حسن مجتبی ع تهران
- برگزاری نشست «پژوهش نوین و استفاده از ابزار نوین تحقیق» در مدرسه عصمتیه بابل
- برگزاری نشست پژوهشی در مدرسه علمیه الزهرا س شهر محمودآباد
- برگزاری نشست پژوهشی در مدرسه امام حسن مجتبی ع تهران
- نشست تخصصی نحوه پژوهش در مدرسه حضرت فاطمه س تهران برگزار شد
- دور دوم کتابهای رهپویان پژوهش در 7 جلد به چاپ رسید
- جلسه شورای علمی پژوهشی برگزار شد
- فعالیت ۴ هزار بانوی طلبه در عرصه پژوهش