در این نشست پیام نجفی، پژوهشگر و استاد دانشگاه اصفهان با گوشزد کردن وظیفه خطیر طلاب در عرصه علم و پژوهش، گفت: تولید کننده اصلی علم در واقع خداوند تبارک و تعالی است و یادگیری و آموختن از جمله فیوضات الهی است که به انسانها اعطا شده است وهر انسانی با توجه به قابلیتها ومحدودیتهای خود میتواند زمینه این فیض را فراهم کند و هیچ انسانی در هیچ زمینهای به طور مستقیم قادر به تولید علم نیست وتنها با تلاش میتواند پردهای از رموز را کنار زده و وارد فرآیند کشف علم شود.
وی افزود: در رابطه با پژوهش وعلم آموزی واژه های متعددی وجود دارد و چنانچه تعدد واژه داشته باشیم، تعدد مفاهیم هم خواهیم داشت و نخستین گامی که در راستای علمآموزی برمیداریم رسیدن به داده است، دادههایی که ممکن است هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند و از هم جدا باشند.
استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ناگفته پیداست که فرآیند تولیدمحوری و گسترش پژوهشها و تحقیقات بنیادین و کاربردی در حوزههای مختلف علوم تنها با عنایت به شرایط وشکلگیری زمینهها، بسترها و عواملی مؤثر بر آن امکانپذیر خواهد بود و بدون تحقق این زمینهها نمیتوان توقع و انتظاری برای گسترش علم و انجام مطالعات علمی داشت.
نجفی ادامه داد: یکی از مهمترین بسترها و نمادها و جایگاههای مؤثر برای تحقق استراتژی، داناییمحوری مراکز علمی پژوهشی است؛ چرا که تولید علم در بطن نهاد آموزش عالی و از سوی اساتید و پژوهشگران حاضر در مراکز علمی تخصصی محقق میشود.
وی بیان داشت: در حقیقت بار اصلی در اجرای استراتژی تولید علم به عهده و بر دوش نظام علمی و دانشگاهی کشور به ویژه اساتید است و تنها در پرتو فعالیت گسترده و همهجانبه است که میتوان در انتظار به بار نشستن درخت علم و فنآوری و پژوهش در کشور بود.
پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: شخصی که به پژوهش وعلمآموزی میپردازد، باید مدیریت دانش نیز داشته باشد؛ چرا که یادگیری اولیه بعضا مشکل نیست ولی به دنبال آن فراموشیهایی که رخ میدهد دامنه اطلاعات افراد را کاهش میدهد و از این رو با مدیریت آموختهها، تناقضات بین یافتهها برطرف میشود و بین مفاهیم مختلف و جدا از هم ارتباط منطقی ایجاد میشود که میتواند راهگشای بسیار مناسبی برای دستیابی به ابواب وسیعتری از علم شود.
نجفی خاطرنشان کرد: هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی در زنجیره ای منطقی و مستمراست که بر چهار رکن دین، عقلانیت، علم و اخلاق بنا شده است، این زنجیره از حلقه انقلاب اسلامی آغاز شده است و پس از شکل گیری نظام اسلامی وارد مرحله دولت اسلامی میشود و پس از دولت اسلامی، جامعه اسلامی اسوه تحقق می یابد و این برق که در این گوشه از جهان درخشیدن گرفته، بسان تمام تمدن ها در بستری طبیعی در جهان اسلام و نیز در جهان بشریت تلألو می یابد و فصلی نو در حیات بشر رقم می زند؛ پس از وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، عبور از سه گام دیگر در زنجیره تمدن سازی فرآیندی پیچیده است، بر این اساس، تأمل و تعمق در این مفاهیم و مراحل و تلاش برای گفتمان سازی به منظور ایجاد نهضت نرم افزاری و تولید فکر و علم به شکل طبیعی در این مجرا امری ضروری و حیاتی است.
وی با اشاره به تفسیر آیات 60 به بعد سوره اسرا، افزود: آیات انتهایی سوره اسرا اشاره دارد به راهکارهای شیطان در به انحطاط کشیدن جوامع و از جمله اقدامات شیطان در ابراز دشمنی، سجده نکردن ابلیس بر آدم(ع) و فریب فرزندان حضرت آدم(ع) است.
استاد دانشگاه در ادامه به معرفی مصداقهای واقعه کربلا و مقایسه آنها با حوادث متأخر پرداخت و گفت: نخستین حربه شیطان صوت است، هزاران سال پیش صوت از سوی یهود کشف شد و داستان حضرت موسی(ع) وگوساله سامری که در قرآن کریم آمده است مبیّن همین موضوع است، در واقعه کربلا نیز آمده است که هنگامی که عبیدالله ابن زیاد با لباس مبدل وارد کوفه شد! صدای زنی بلند میشود که امام حسین(ع) آمده است ولی این صدا در حقیقت صوت شیطان بود که منجر به حوادث کوفه و شهادت حضرت مسلم(ع) میشود، در دنیای امروز نیز تمام پیشرفتهای تکنولوژی که بر بستر موج فعالیت میکنند میتوانند از مصادیق صوت شیطان باشند، چرا که اکثر آنها در دست مستکبران از جمله یهود است.
وی ابراز داشت: آمریکا، یهود و صهیونیسم سواره نظام شیطان هستند و افرادی که از هر طریق ابزار دست آنها میشوند پیاده نظام شیطان هستند.
نجفی در پایان بیان داشت: (الفلک) که در آیه 66 سوره اسرا آمده است به سفینهالنجاه اشاره دارد که از فضل خداوند است، زیرا خداوند رحیم به انسان در برابر شیطان مدد رسانده است./111/