آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در این نشست گفت: سه علم در حوزه میآموزیم که اساس و رکن علوم است و اگر این سه علـم را اول نیاموزیم، نمی توانیم به سایر علوم دیگر بپردازیم، زیرا این سه علـم نیـاز روحی انسان را برآورده میکند.
وی با اشاره به اینکه ادبیات عرب، انسان را تربیت نمیکند و مربوط به رفتار ما نیست، بلکه آن مقدمـهای برای کار با قـرآن و روایات است، افزود: سه علم معانی، بیان، بدیع، قانـون بلاغت را به ما می آموزد که چگونه قرآن را تفسیـر کنیم و باطـن آن را بفهمیم.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه ممکن است فردی همین ادبیات عرب را یاد بگیرد و از خدا دور شود، اظهار کرد: مثلا کسی در حـوزه به عنوان جاسوس می آید که علیه دین بتواند سخنرانی کند و کتاب بنویسد از این دست است.
وی ادامه داد: علوم سه گانه مورد بحث به ترتیب اهمیت علم کلام، علم اخـلاق، علـم احکام است و علم اعتقادات، داشتـن اعتقاد صحیح به توحید، قرآن، اهـل بیت(ع)، انبیای الهی و صفات الهی است.
آیت الله مهدوی یادآور شد: اگر دستور زبان عربی یاد میگیریم، قصد بررسی ایـن عقاید را داریم تا شک در وجود ما رسوخ نکند و یکی از مصادیق مهم رجس، شک است، کسی که به خدا یقین پیدا کرد، دیگر در او رجس نیست، «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا».
وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند «الرجسُ هو شک والله لا تشکُ فی ربنا قطّ» رجس همان شک است وبه خدا قسم یک لحظه شک در خدا نکردم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نخستین نیاز یک حوزوی رسیدن به یقین است و شیرینی و لذت زندگی انسان رسیدن به یقین است، اگر انسان در دنیـا به یقین نرسد، بعد از مرگ به یقین می رسد، ولی یقیـن بعد از مرگ دیگر فایدهای ندارد.
وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی ریشهاش در یقین است و تا یقین نباشد رضایت و توکل و ترس از خدا، جان فشانی، نترسیدن از دشمن به وجود نمیآید.
آیتالله مهدوی با بیان اینکه اگر یقین باشد سبک زندگی عـوض می شود و مثلا با یقین در مقابـل دشمن جور دیگـری ایستادگی می شود، انسان با همسـر درست برخورد می کند، چون خدا را می بیند و کار حـرام نمی کند، گفت: به حوزه آمده ایم تا ریشـه یقین را پیدا کنیم و علم کلام برای رسیدن به یقین است، پس علمی که انسان در حوزه می خواند(علم کلام) برای رسیـدن به یقیـن است و اصحاب امام حسین(ع) چگـونه شب عاشـورا با هم شوخی می کردند و خوشحال بودند در حالی که یقین داشتند فردا روز شهادتشان است.
وی گفت: علم اخلاق دومین علمی اساسی است که نتیجه یقین است، منتها یقین از فکر است و اخلاق، صفت نفس است.
امام جمعه موقت اصفهان یک نمونه اخلاق را داشتن علـم دانست و گفت: حلیم به کسی گفته می شـود که عادت به فرونشانـدن خشم خود دارد در حالی که اگر کسی عادت به این کـار نداشته باشد و با تلاش بسیار خشم خود را فرونشاند حلیـم نیست، بلکه کظم غیظ کرده است و ائمـه معصومین(ع) منتهی الحـلم هستند.
وی ابراز داشت: یک نمـونه دیگر اخلاق، نداشتـن کینه مؤمـن در دل است و در سوره آل عمران آیه 159 سه روش برای رفع کینه بیان شده است.
آیت الله مهدوی در مورد شهوت نامشروع، گفت: انسان باید یاد بگیرد که چگونه به داشتـن عفت عادت پیدا کند، عفت روحیه است، یک حوزوی نه تنها باید عمل به حیا کند، بلکه باید روحیه حیا داشته باشد.
وی تأکید کرد: باید دخترمان را بیاموزیم از کلاس اول چادر سر کند تا عفت و حیای او کم نشـود و جرأت بی حیایی پیدا نکند، حداقل حجاب از نظر فقهی پوشاندن همه بدن بجز وجه وکفین، آشکار نبودن زینت، نداشتن آرایش و چسبان و کوتاه نبودن لباس است و این حداقل حجاب است، ولی از طلبه انتظار می رود که حیای بیشتری داشته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حیا، قوه ای در وجود شخص است که او را از کـار قبیح باز مـی دارد، حضرت عباس(ع) بخاطر حیـا آب ننوشید و حیا در همه چیز صدق می کند، حیـا در چشم، طرز نشستن، غذاخوردن، حرف زدن، خوابیدن و...مثل خیره نشدن در چشم مادر، غذا نخـوردن جلوی حیوانـی که شما را نگـاه می کند و حیـای استثنـائی را باید از سگ یاد گرفت، سگ آنقدر حیای زیادی دارد که در برابر نعمت کمی که از صاحبش دریافت می کند تا پای جانـش از صاحبش مواظبت می کند و کوچکترین بی احترامی به او نمیکنـد، پس چگـونه ما در برابر خدایی که این همه نعمت به ما داده هیچ حیایی نداریم و این همه گناه می کنیم.
وی گفت: سومین علم اساسی حوزه احکـام است، باید احکـام را خوب یاد بگیـریم و اگر عمـل کردیم عمل صالـح مـی شود.
آیتالله مهدوی اظهار کرد: در این زمینـه بایـد به رسالـه مراجع عمل کنیم و آیه 7 سوره بینـه میفرماید «هرگاه علـم احکام را یاد گرفتید و عمل کردید خیر البـریّه می شود» کسی که عمـل صالح داشته باشد، باید اخلاقش خوب باشد و احکام را هم بلد باشد./111/