حجتالاسلام مهدی جبرییلی، مدیر مدرسه خاتم الانبیاء(ص) بابل گفت: اگر خداوند شناخت و معرفت به حمدش را از بندگانش حبس میکرد، آنها نمیتوانستند حمد الهی را بجا آورند، ابتدا باید بررسی کنیم معرفت چیست و ابزارهای معرفت کدامند؟ معرفت همان شناخت ذات خداوند است و(حس، عقل، وحی ، شهود) هر کدام از ابزارهای معرفت محسوب میشوند، وقتی گفته میشود اگر خداوند معرفت به حمدش را از بندگانش حبس میکرد، آنان نمیتوانستند حمد الهی را بجای آورند، منظور حبس کدام نوع از معرفت است؟
وی افزود :حس ابتداییترین ابزار شناخت است که وجه مشترک انسان و حیوانات محسوب میشود و آنچه که موجب تمایز انسان و حیوان میشود همان قدرت تفکر است که حیوانات فاقد آن هستن؛ دکارت شناخت حسی و تجربی را اولین وآخرین ابزار معرفت میداند و قائل است به اینکه اگر خدا را زیر تیغ جراحی ببینیم به او ایمان میآوریم؟ در نتیجه معارف را به معارف حسی و تجربی محدود میکند.
مدیر مدرسه خاتمالانبیا(ص) بابل گفت: وسعت حس و تجربه در حیطه خداشناسی بسیار محدود است، در نتیجه در این نوع از شناخت است که، فرد می بیند اما نمیبیند و میشنود اما نمیشنود، این همان برهان علی است که از معلول به علت میرسیم، اگر معلول نباشد به علت نخواهیم رسید، در نتیجه نمیتوان با این نوع از شناخت به شناخت وحیانی، عقلانی و شهودی دست یافت. اما در برهان لم که برهان صدیقین نام دارد چون از علت به معلول میرسیم در نتیجه وسعش در حیطه شناخت نامحدود است، پس میتوان از طریق برهان لم به معرفت وحیانی، عقلانی و شهودی دست یافت.
حجتالاسلام جبرییلی خاطرنشان کرد: نخستین ابزار شناخت که حس و تجربه است حبسکردنی نیست، چون مشترک بین انسان و حیوان است و همه موجودات با حس و تجربه زندگی میکنند و از این طریق به مرحله ضعیفی از معرفت و خداشناسی دست پیدا میکنند و در نتیجه همه موجوات عالم ذاتا و فطرتا از طریق شناخت حسی خداوند را میشناسند.
وی افزود : فردی که غرق در دنیای مادیات میشود، در حد حیوان نزول پیدا میکند، بهشت حیوان این است که قربانی شود، چون کمال او قربانی شدن است، حال اگر حیوان تسیبح خدا را میگفت، غذای انسان مؤمن و اگر تسبیح خدا را نمیگفت غذای انسان کافر میشود و همینطور هست در رابطه با جمادات، به طور مثال اگر سنگی تسبیح خدا را بگوید سنگ مسجد و اگر نگوید سنگ مکان بیارزش میشود، اینها معارفی هستند که حس و تجربه توان پذیرش آنها را ندارند، به همین جهت است که ما میگوییم شناخت حسی محدود است و نمیتواند موجب شناخت وحیانی، عقلانی و شهودی که نا محدودند شود.
مدیر مدرسه خاتم الانبیاء(ص) بابل خاطرنشان کرد: نظر مسلم دین بر خلاف نظریه غرب این است که حس، ضعیفترین و محدودترین مرحله شناخت است و از این شناخت محدود نمیتوان به شناخت نامحدود(وحیانی و شهودی) دست یافت و این معرفت حبسشدنی نیست، بلکه حمد قلبی و عملی حبس شدنی هستند/111/