حجتالاسلام براتعلی حق شناس، مدرس حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: حلما، علما، ابرار و اتقیا از مؤمنان هستند.
وی در ادامه افزود: اتقیا صفت متقین است که بر اساس آیه 21 سوره مبارکه بقره وسیله تقوا عبادت است. بر اساس آیه مبارکه 29 انفال یکی از اثرات تقوا بصیرت افزایی است.
حجتالاسلام حق شناس خاطرنشان کرد: از راه علم انسان به عبادت میرسد. از راه عبادت به تقوا دست پیدا میکند و از راه تقوا است که بصیرت در انسان پیدا میشود.
مدرس حوزه و دانشگاه با توجه به بخشهایی از خطبه همام در نهج البلاغه، پنجمین صفت متقین را قانع نبودن به اعمال و حسنات خود ذکر کرد و گفت: متقین به خاطر تقوا از اعمال خود راضی نیستند و از آن دچار کبر و غرور نمیشوند. همچنین متقین اعمال خود را نیز زیاد نمیشمارند.
وی با اشاره به اهمیت طلب ایمان، تقوا و عدم آلودگی به گناه از خداوند اظهار کرد: از صفات دیگر متقین درخواست پاکی از خداوند و آلوده نشدن به گناه و ترس دائمی از اعمال خود به خاطر داشتن تقوا است.
حجتالاسلام حق شناس در پایان تصریح کرد: متقین از اینکه اعمالشان برای خدا یا غیر خدا انجام پذیرد، نگران هستند. بنابراین با استناد به این صفت متقین بر میآید از کسی که از رفتار ما تعریف کرد، بترسیم./112/