در مدرسه حضرت زینب س سریش آباد؛

کرسی آزاداندیشی «تعبد بهتر است یا تعقل؟» برگزار شد

شناسه خبر : 23157

1394/10/29

تعداد بازدید : 300

کرسی آزاداندیشی با موضوع «تعبد بهتر است یا تعقل؟» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) شهر سریش آباد استان کردستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام صیادی به عنوان استاد ارائه کننده بحث و استاد داور و طلاب اساتید منتقد در این نشست حضور داشتند.

استاد ارائه کننده بحث با بیان این‌که شاید برتری برای تعبد یا تعقل پیدا نشود! گفت: تعقل مقدمه و اساس تعبد است. برتری آنجایی است که دو چیز در عرض هم باشند و بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. در حالی که تعقل و تعبد در طول هم هستند، یعنی اساس تعبد تعقل است.

وی افزود: برخی می‌گویند: «ایمان جدا و عقل جدا است که نباید در حوزه هم دخالت کنند. ابزار مسائل اجتماعی یک چیز است و ابزار ایمان چیز دیگر.»

حجت‌الاسلام صیادی تأکید کرد: در عقاید تعبد بی معنا است، بلکه باید تعقل را بپذیریم. عقل سلیم یعنی حب و بغض بی دلیل نداشتند و درگیر شهوات و دنیا طلبی نشدند.

وی ادامه داد: ثواب و عقاب جز با عقل بی معنا است. این‌که انسان بداند جایگاه عقل در تعبد کجاست بسیار مهم است.

در بخش دیگری از این نشست طلاب به عنوان منتقدان تصریح کردند: وقتی فرد بیمار تعبداً حرف پزشک را پذیرفته و صرفاً با خوردن دارو درمان می‌شود، هیچ وظیفه‌ای درباره بررسی چگونگی ایجاد و تأثیر دارو ندارد. فرد عابد نیز بدون تعقل می‌تواند تحت تأثیر عبادات قرار گیرد و تعبداً امر و نهی خداوند را بپذیرد. ولی هیچ الزامی در راستای بررسی چرایی و چگونگی آن ندارد. مگر می‌شود گفت: فرد چون تعقل نداشتهعباداتش او را به تکامل نمی‌رساند؟

حجت‌الاسلام صیادی به عنوان استاد داور نیز در جمع‌بندی مطالب تأکید کرد: این‌که برخی بحث جدایی تعبد و تعقل را مطرح می‌کنند، در غرب خریدار دارد. ولی اسلام قرن‌ها پیش رابطه عقل، دین، کثرت‌گرایی، حق و باطل را بیان کرده است. امروز نیز اگر بخواهیم حرف جدید فکری اجتماعی انسان شناختی و مربوط به سعادت و خوشبختی را بیان کنیم، باید به کتب دینی همانند نهج‌البلاغه مراجعه کنیم./112/

اخبار مرتبط