در این دوره حجتالاسلام سید حسن سبزواری، استاد حوزه و دانشگاه به تبیین جایگاه امامت پرداخت و با بیان مطالبی مبنی بر ضرورت وجود امام براساس ادله عقلی، گفت: قاعده لطف، نیاز شرع به حافظ و ضرورت وجود مبین به شرع از دلایل جریان ادله عقلی بر ضرورت امام است.
وی افزود: ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الهی در همه زمانها با استناد به دلایل متعدد عقلی در امامت عامه است، یکی از دلایل، این است که نبوت و امامت یک فیض معنوی از جانب خداوند است و بر اساس قاعده لطف چنین لطفی باید همیشگی باشد.
استاد حوزه و دانشگاه در راستای تبیین قاعده لطف اظهار کرد: نبوت و امامت یک فیض معنوی از جانب خداوند است که بر اساس قاعده لطف باید همیشه وجود داشته باشد. قاعده لطف اقتضا میکند که در میان جامعه اسلامی امامی باشد که محور حق بوده و جامعه را از خطای مطلق باز دارد.
حجتالاسلام سبزواری با بیان اینکه اسلام دین جهان شمولی است که جاودانگی آن سعادت بشر را برای همیشه به ارمغان میآورد و همه مکلفان نیز از آغاز رسالت تا قیام قیامت موظفاند به آن عمل کنند، ادامه داد: به اتفاق جمیع فرقههای اسلامی چنین دینی نیاز به حافظ و نگهبان دارد، به گونهای که نسلهای بعدی بتوانند بدون کمترین تغییر و تحریفی به جمیع اصول و فروع شرع دست پیدا کنند و اگر شرع به صورت تمام و کمال از کانال مطمئنی به مکلفین نرسد، تکلیف به غیرمعلوم و یا دین ناقص لازم میآید.
وی در ادامه هدف و غایت نصب امام را با بررسی نظر اهلسنت اشاعره و امامیه مطرح کرد و بیان داشت: اشاعره از نوادگان موسی اشعری از فرقه های اهلسنت است که نصب امام را برخلاف تعریفشان، در تألیفاتشان منحصر به امور دنیوی میدانند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اشاعره امام را «رعاصه الامامه فی امور الدین و الدنیا » تعریف کردند، در صورتی که بر خلاف تعریفشان، امام را منحصر به امور دنیوی میدانند.
حجتالاسلام سبزواری ادامه داد: ضرورت نصب امام حفظ نظام اجتماع، برقرای عدالت، اجرای حدود الهی و هدایت عملی است.
وی با استفاده از روش برونمذهبی به انواع ادله امامت پرداخت و افزود: ادله برائت، شامل ادله عقلی و نقلی است و ادله نقلی را میتوان شامل ادله از طریق آیات و احادیث دانست.
استاد حوزه و دانشگاه به انواع ادله قرآنی بر امامت پرداخت و گفت: امامت و ولایت امیرمؤمنین(ع) در قرآن، امامت و ولایت اهل بیت(ع) در قرآن، مرجعیت دینی اهل بیت(ع) در قرآن و فضایل اهل بیت(ع) در قرآن از ادله قرآنی بر امامت است.
وی با بیان اینکه لازم است طلاب عرق دینی خود را در این مسائل و در راستای توانایی خود تحریک کنند، افزود: تحقیقات طلاب و مباحثه پیرامون مسأله امامت امری اساسی و ضروری است./111/