در این مراسم نصیرایی، استاد حوزه و دانشگاه در مورد قیام امام حسین(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: قیام هر کس ممکن است اهداف مختلفی داشته باشد و اما اهداف قیام امام حسین(ع) اجرای سیره پدرش امیرمؤمنان(ع) ، اجرای عدالت اسلامی ، چیزی که میتواند امت را اصلاح کند و امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود: یزید علنا شراب میخورد و زنباره و عیاش و از نطفه ناپاک بود، زمانی که چنین شخصیتی جای رسول خدا مینشیند این امت بیمار میشود و نیازمند اصلاح است و حالا این امت شامل عوام، خواص، قاریان قرآن و فرقههای مختلف هستند و دیگر اینکه مردم از نظر روحی و اخلاقی در وضعیت درست قرار نگرفتند، اینکه عدالت اجرا شود و باطل جایی در جامعه نداشته باشد، تفهیم این مسأله برای دیگران سخت است که به آنها بفهماند چرا این کار را میکنند؟ امام با هر کس مطابق فهمش صحبت میکرد، با عارف مسلک یک جور و با سیاستمدار طوری دیگر میگفت.
وی در مورد جایگاه امام اظهار کرد: امام فراتر از رییس قبیله و طایفه است و دنبال کسب قدرت ، سلطه و مال نیست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیا بیعت با یزید مشکلی دارد؟ چرا یزید میخواهد حتما بیعت کند؟ بیعت با امام حسین(ع) برای مقبولیت عامه، برای یزید بسیار مهم است، حسین (ع) نوه رسول خدا(ص) است و حضرت ایشان را فرزند خود معرفی کرده است، حتی تعبیر حضرت علی(ع) نسبت به حسنین (ع) فرزند رسولالله(ص) بوده است، اما در زمان حضرت امام حسین(ع) کسی این لفظ را به کار نمیبرد (یابن رسول الله) و میگفتند پسر دختر پیغمبر، این نشانه تنزل اعتقادی امت رسولالله است و این یعنی این امت اطاعت ظالمانه یزید را واجب می دانند.
نصیرایی ادامه داد : سه علت بزرگ حادثه عاشورا عبارت از فراموشی ارزش های دینی، جاذبههای دنیا و عدم بصیرت افراد است و این علتها موجب شد تا امام حسین(ع) به مرحلهای برسد که مقابل ظلم بایستد و قیام کند تا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باقی بماند و یزید و یزسدیان نتوانند سالیان دراز بر امت اسلام حکومت کنند و این درس ظلم ستیزی امام(ع) در کربلا است و ضروری که که ما نیز برای ایستادگی در برابر ظلم هر روز درسهای عاشورا را مرور کنیم./111/