حجتالاسلام حمید محمدی در همایش طلیعه حضور حوزه علمیه خواهران استان اصفهان که با حضور بیش از 1200 نفر از طلاب 50 مدرسه علمیه خواهران این استان در حسینیه فاطمه الزهرا(س) مجموعه فرهنگی تفریحی سردار شهید احمد کاظمی برگزار شد، گفت: دید یک طلبه با ورود به حوزه باید افق هزار ساله باشد.
وی با اشاره به فقر معنویت در جامعه بشری امروز افزود: گسترش تشیع در اقصی نقاط جهان حتی در مناطقی که گاهاً هنوز بت پرست هستند، نباید ما را از تلاش هر چه بیشتر برای نجات و رهایی بشریت از موهومات و افسردگیهای بی دینی باز دارد.
دبیر شورای آموزشی و تربیتی حوزههای علمیه خواهران درباره اهمیت و ویژگی بارز حوزههای علمیه در میان دیگر مراکز آموزشی بیان کرد: پرنورترین و پرفروغترین سفره پهن شده در عالم، سفره مکتب امام صادق(ع) و حوزههای علمیه شیعه است. در دوران آخرالزمان و قطحی معنویت، عفاف و پرچم که سختترین دوران حیات بشریت است، دفاع از دین بر عهده طلاب است.
وی در ادامه بیان کرد: حرکت الهی حضرت امام(ره) در شکلگیری انقلاب ایران نقطه عطف گسترش شیعه در جهان شد که تا قبل از پیروزی انقلاب تنها در سی تا چهل کشور جهان شیعه وجود داشت، ولی به برکت انقلاب ایران امروز شاهد حضور شیعیان در بیش از بیش از 140 کشور جهان هستیم.
هدف آرمانی حوزههای علمیه، عبودیت و توسعه بندگی است
حجتالاسلام محمدی نخستین ویژگی طلبه را معرفت و شناخت بیان کرد و گفت: بر اساس فرموده حضرت علی(ع) هیچ حرکتی از انسان صادر نخواهد شد، مگر آن که تو نیازمند به معرفت و شناخت هستی. اگر انسان بر اساس معرفت و شناخت حرکت نکند، نه تنها به هدف اصلی نخواهد رسید، بلکه هیچ ارزشی نیز ندارد.
وی با اشاره به سه بعد معرفت به ویژه در حوزههای علمیه افزود: نخستین بعد معرفت، معرفت الاهداف است و هدف آرمانی حوزههای علمیه، ترویج عبودیت و توسعه بندگی خدا روی زمین است. ولی ترویج عبودیت از طریق فهم، ابلاغ و اجرای دین صورت میگیرد.
طلبگی، لبیک گویی به ندای حسین است
دبیر شورای آموزشی و تربیتی حوزههای علمیه خواهران با اشاره به فریاد تاریخی امام حسین(ع) در دشت کربلا تصریح کرد: ندای «هل من ناصر ینصرنی اباعبدالله»، امروز باید فریاد یک طلبه باشد و طلبگی، لبیکگویی به ندای حسین بن علی(ع) است.
وی درباره مشخصات بارز یک طلبه در میدان تبلیغ و ترویج دین بیان کرد: هر کس در این عالم میزان و ظرفیتی دارد و حجم مسؤولیت هر انسانی بر اساس میزان ظرفیتها است و یک طلبه در درجه اول باید به فهم دقیق از خود و جهان پیرامونش برسد. ظرفیت وجودی هر انسانی، عقل و آزادی است و از ترکیب این دو اختیار و انتخاب به وجود میآید و اختیار مسؤولیت میآورد.
ویژگی بارز هر طلبه، داشتن برنامهریزی و نگاه کلان است
حجتالاسلام محمدی دومین بعد معرفت را معرفه المراحل بیان کرد و گفت: مراحل طلبگی از یک دوره عمومی 5 ساله برای خواهران شروع میشود و امروز خواهرانی در سطح جامعه وجود دارند که حتی به مرحله اجتهاد رسیدهاند و تحصیل در حوزه هیچ انتها و پایانی ندارد.
وی سومین معرفت را معرفه الموانع بیان کرد و افزود: بیش از 100 مانع در راه طلبگی وجود دارد که باید آنها را بشناسیم؛ برخوردهای متفاوت دیگران در ورود به حوزه، برخوردهای خانواده، عدم پشتکار و تنبلی در تحصیل از قبیل این موانع است.
دبیر شورای آموزشی و تربیتی حوزههای علمیه خواهران یکی از ویژگیهای بارز هر طلبه را داشتن برنامهریزی و نگاه کلان به تحصیل در حوزه دانست و بیان کرد: افرادی که با احتمالات زندگی میکنند و هیچ برنامه برای آینده خود ندارند، حیات و مماتشان یکی است. ولی انسان مؤمن و کسی که گام در راه علم میگذارد، شرط حیاتش داشتن برنامه بلند مدت و واقعی است./112/